Pak antisemitisme bij de wortel aan!

Vergeleken met 2017 is het aantal antisemitische incidenten met 19 % toegenomen. Er waren vorige jaar 135 geregistreerde incidenten. Dat staat in de deze week verschenen Monitor Antisemitische Incidenten 2018, online te lezen op de website van het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (CIDI).

Volgens deze Monitor wordt de stijging veroorzaakt door incidenten in de directe omgeving: op school, op het werk, tussen buren, als ook op het internet. De stijging valt helaas in een trend die we ook in omliggende landen als Frankrijk en Duitsland zien.

Deze ontwikkeling herken ik ook in de media en hoor ik in mijn contacten met de Joodse gemeenschap in Nederland. Tijdens de Kristallnachtherdenking in 2018 klonk de oproep: "Er moet een halt worden toegeroepen aan de toenemende jodenhaat en daartoe moeten er bondgenootschappen worden gesloten en moet er geïnvesteerd worden in educatie".

De Monitor komt nu met concrete aanbevelingen:

• help leraren bij het herkennen en bestrijden van antisemitisme
  • breng antisemitisme duidelijk in kaart
  • versnel procedures
  • stimuleer aangifte- en meldingsbereidheid
  • zero tolerance jegens strafbare discriminatie online

De Monitor vervolgt: ‘Antisemitisme en discriminatie in het algemeen worden bij de wortel aangepakt door het te herkennen, benoemen en veroordelen zodra het de kop opsteekt. Belangrijk is om hier altijd en overal alert op te zijn, of het nu op straat gebeurt, op school, in het voetbalstadion, in Facebook-discussiegroepen of in de plenaire zaal van de Tweede Kamer. Hierin ligt een rol weggelegd voor de samenleving als geheel.

Wat mij betreft geldt deze oproep ook voor de kerken. Inzicht geven in wat antisemitisme is en het bestrijden ervan staat niet voor niets in onze Kerkorde. Het is belangrijk dat dit geen papieren regel blijft. We moeten meer doen dan blijven roepen dat antisemitisme slecht is. Samen met verschillende Joodse gesprekspartners zijn we als Protestantse Kerk in gesprek hoe wij elkaar op dit gebied kunnen versterken. En ook: hoe we samen een signaal kunnen afgeven aan de samenleving dat we, in de woorden van het CIDI ‘antisemitisme niet normaal gaan vinden’. Educatie is belangrijk hierbij. Kennis bijbrengen over Joden, hun geschiedenis en hun bijdrage aan de Nederlandse samenleving. Dit geldt voor scholen maar ook voor kerken.

Kortom, laten we antisemitisme bij de wortel aanpakken. Het zou mooi zijn als er onverwachte out-of-the-box samenwerkingsverbanden ontstaan. Het initiatief ‘Leer je buren kennen’ van de Liberaal Joodse Gemeente Amsterdam vind ik zo’n vernieuwend project: leerlingen van regionale opleidingscentra (ROC's) maken kennis met Joden.

Stel je voor dat de volgende Monitor een afname van het aantal incidenten zou melden…

Foto: Unsplash