Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Mariela: “Dankzij Gempaz tel ik als vrouw helemaal mee”

Het sociale en gewapende conflict in Colombia zorgt ook voor crises in relaties, families en gemeenschappen. Vrouwelijke leiders uit verschillende kerkgenootschappen in Colombia verenigden zich in de organisatie Gempaz en werken samen aan conflicttransformatie. Kerk in Actie steunt hun belangrijke werk. Ook Mariela kreeg een nieuw leven dankzij de hulp van Gempaz.

Mariela Herazo Aguas is de vrouwelijke voorganger van de Alfa en Omegakerk in Sampues. Eerst woonde ze met haar kinderen in Buenavista. Een paar jaar geleden verdween haar zoon. Mariela: “Hij werd gedwongen om onze familie en ons huis achter te laten. Hij moest alles opgeven waar we al jaren aan gewerkt hadden voor de toekomst van mijn kinderen en moest vertrekken met het weinige dat hij op dat moment kon meenemen. Dit heeft mij heel veel verdriet gedaan.”

Afgenomen dromen
Daarna verhuisde Mariela met haar familie naar Sampues. Ze probeerden de draad weer op te pakken. ¨Mijn man, mijn drie andere kinderen en ik voelden ons hier welkom. We hadden de hoop en het vertrouwen dat we nieuws zouden krijgen van onze verdwenen zoon.”

Mariela´s man werd benoemd als voorganger in een gemeenschap waar alleen de mannen de beslissingen namen. Vrouwen werden niet betrokken in de besluitvorming. Mariela: ¨Ik had geen goede relatie met mijn man. Ik telde als vrouw helemaal niet mee. Ik zweeg en gehoorzaamde hem. Mijn dromen werden me afgenomen, maar ik durfde nergens tegenin te gaan. Ik was niet vrij.”

Hoop
Op een dag werd Mariela uitgenodigd bij een oecumenisch gezelschap en leerde ze de organisatie Gempaz in Sampues kennen. Mariela: “Ik kwam met de pijn om mijn zoon in mijn hart en ik geloofde in dat wat me altijd gezegd was: dat vrouwen niet mochten deelnemen in de maatschappij, dat we anoniem waren.”

Mariela kreeg hoop door de bijeenkomst bij Gempaz. “Ik ging nadenken over mijn leven. Ik voelde dat God in mij geïnteresseerd was, dat Hij me troost gaf en dat ik van grote waarde ben voor God.” Ze kreeg bij Gempaz een nieuwe visie en nieuwe hoop voor haar leven. “Mijn leven veranderde. Ik herkende me in het verhaal van de dochters van Zelofat, waar deze vrouwen het verhaal in tweeën verdeelden en laten zien hoe vrouwen belangrijk zijn in de maatschappij. Ik besefte dat dat verhaal ook over mij ging.”

Lessen
Toen overleed Mariela´s man plotseling. Mariela: “Het gebeurde totaal onverwacht. Er begon een nieuwe fase in mijn leven, met veel angst om nieuwe uitdagingen aan te gaan, maar mét de hoop dat God voor mij zou zorgen.” In haar gemeente leert Mariela nu anderen de lessen uit de Bijbel, met een andere visie en perspectief. “Ik dank God dat ik nu wel waarde heb én een stem. Hoewel ik nog steeds niets weet over mijn zoon, is God mijn troost en schuilplaats.”

Mariela voelt zich nu gewaardeerd en gerespecteerd. “Mijn kinderen hebben een visie voor hun leven, ik dien in vrijheid. Ik ben een nieuwe vrouw.”

Andere verhalen

Uit dit project