subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

Levend water

In de Protestantse Gemeente Loenen spreekt dominee Marcel Oostenbrink over levend water. Het staat symbool voor een nieuw begin.

Als we hier in Loenen kinderen dopen in het doopvont gebruiken we het water van de Spreng, de waterbron hier in het bos.

Het is een prachtig beeld, dat past bij de doop: stromend water, levend water. Want de doop is er een teken van dat je een nieuw begin kunt maken in je leven met God. De kinderen die gedoopt worden mag je daaraan helpen herinneren: er is altijd een nieuw begin mogelijk, voor jou en voor anderen. We schrijven niemand af. Er is vergeving, God is trouw, je mag telkens opnieuw beginnen.

Het water uit de Spreng laat zien: het gaat om levend water. Water dat stroomt, dat je het leven van God in jezelf doet voelen, de liefde van Jezus Christus, zijn goedheid en genade. Als je dorst hebt, kom bij Mij, zegt Jezus, ik geef je levend water. Het geeft je een doel in je leven, het geeft troost als je verdriet hebt, nieuwe kracht als je vermoeid bent, en hoop voor de toekomst.

Op ons kerkzegel zie je dat water terug, maar er staat ook een boom bij, de boom geplant aan stromend water. Hier is de vliegden afgebeeld, een typisch Veluwse boom. De vliegden groeit eenzaam op de vlakte, ziet er vaak ook ruig uit, een overlever. Een boom die laag z’n takken spreidt, de wind komt er van alle kanten langs. En met z’n takken beschermt hij de grond onder zich, om het water vast te houden.

Eigenlijk is de vliegden gewoon een door de wind uitgezaaide grove den: als hij tussen de andere staat, groeit hij netjes recht hoog, op zoek naar licht en lucht. Maar hier op het zand blijft hij lager, door het leven en de wind gevormd, en weet hij altijd weer water te vinden, genoeg water om vast te houden.

In ons kerkje langs het bos, dicht bij het water, proberen we dat evangelie van Jezus, zijn liefde voor iedere ziel die op zoek is, naar de mensen te brengen. Soms lijkt de kerk wel zo’n eenzame, zwoegende boom, maar er is water en hij redt het de seizoenen door.

Wij gaan nog wel even verder met dit levende water, en dat levende water met ons.

Deze overdenking komt uit een aflevering van Petrus in het land (31 december 2022). Kijk de aflevering hier terug. Luister ook naar het lied uit deze aflevering:

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief