Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud

Kinderen en kunst, een kleurrijke combinatie

Als kind een schilderij maken voor een expositie die door duizenden mensen bekeken zal worden. ‘Dat is gaaf!’, vonden de leerlingen van cbs De Hoeksteen. Als een echte Rembrandt gingen zij aan de slag en brachten een bijbelverhaal tot leven.

Tskerkepaad

Iedere zomer openen zo’n 250 kerken in Friesland hun deuren voor toeristen. Al die kerken hebben ieder jaar een centraal thema. Dit jaar is dat ‘kunst’. Tienduizenden bezoekers leggen een deel van het ‘Tsjerkepaad’ af. Een van de kerken die ze kunnen bezoeken is de Grote of St. Martinuskerk in Dokkum. In deze kerk zijn het niet lokale kunstenaars die er met hun werk exposeren, maar leerlingen van cbs De Hoeksteen.

Kinderkunst

“Bij het bedenken van het idee hebben we ons laten inspireren door de kindertheologie,” vertelt Arda de Boer, een van de organisatoren. “Hierbij is het belangrijk dat kinderen uitgedaagd worden om zelf betekenissen te geven aan wat ze zien en wat ze horen uit de Bijbel en de christelijke traditie en dat ze zelf aan de slag gaan.” Ze zochten een bijbelverhaal waarmee kinderen goed aan de slag konden en vonden dit in de Samenleesbijbel Junior, waarin het in het laatste verhaal gaat over God die alles nieuw maakt. “De opdracht die erbij stond, was: ‘Maak een collage van die nieuwe wereld’. Dit paste prachtig bij ons project. Kinderen hebben allerlei beelden van een nieuwe wereld. Met zo'n opdracht hebben ze alle ruimte om die eigen beelden verder te verkennen.”

Samenwerken op school

Om het idee concreet te maken legden de organisatoren contact met cbs De Hoeksteen. Daar reageerden ze direct enthousiast op het idee. Juf Jeltsje Bijlstra: “Steeds minder leerlingen komen in de kerk. Dit vonden wij een prachtige manier om hen op een toegankelijke manier kennis te laten maken met de kerk. Daarnaast hadden wij net een schoolbreed project over kunst afgerond. Dit bracht het thema nog dichterbij.

Rembrandt

De kinderen van groep 3 tot en met 6 kwamen per klas naar de kerk. “Toen mijn leerlingen de kerk binnen stapten, werden ze eigenlijk vanzelf stil. Ze raakten onder de indruk van het hoge plafond, de kroonluchters en de grote ramen,” aldus Jeltsje.

Voor in de kerk wachtte een gepensioneerde leraar van cbs De Hoeksteen, verkleed als Rembrandt hen op. Het is tenslotte het Rembrandtjaar. Hij vertelde: “Jullie gaan zo schilderen, maar daarvoor heb je wel ideeën nodig. Rembrandt gebruikte hiervoor de Bijbel.” Vervolgens las hij het laatste verhaal uit de Samenleesbijbel Junior voor. Hij eindigde met de vraag: “Hoe zou jouw nieuwe wereld eruit zien? Denk er maar eens goed over na.”

Zelf schilderen

Na het verhaal gingen de kinderen naar een andere ruimte. Hier was alles door de organisatoren klaar gezet. De tafels stonden in groepjes, er was verf en voor ieder kind was een schildersdoek beschikbaar. De kinderen mochten zelf het formaat kiezen waarop ze wilden werken. “De meeste kinderen gingen gelijk aan de slag en hadden al een idee. Anderen moesten een klein beetje op weg geholpen worden. Maar juist omdat we kinderen zelf de ruimte wilden geven hun beeld van die nieuwe wereld te schilderen was het voor ons als vrijwilligers de kunst om op tijd op onze handen te gaan zitten en niet teveel te sturen”, vertelt Jan de Boer, een van de vrijwilligers die alle groepen ontving. “De aanmoediging om nog even rustig na te denken, was voor veel leerlingen al voldoende om zelf te kunnen starten.” Al snel waren alle kinderen geconcentreerd aan het schilderen en ontstonden de prachtigste werelden.

Nadat het grootste deel van de tijd erop zat, vroegen we alle kinderen een voor een wat en wie ze geschilderd hadden. Dit schreven we op. “We vonden het heel belangrijk dat de kinderen eigenaar bleven, dus checkten we steeds bij hen of het klopte wat we opschreven naar aanleiding van hun verhaal.”

De expositie

Van alle schilderijen en toelichtingen maakte de projectgroep een mooie expositie. Deze is nu al een flink succes te noemen. Zo’n 3000 mensen uit binnen- en buitenland bezochten de tentoonstelling al, terwijl het echte hoogseizoen nog moet beginnen. “Het is bijzonder om te zien wat er gebeurt als bezoekers de expositie bekijken. Ze worden geraakt door de schilderijen en de teksten van de kinderen. Sommige mensen blijven wel anderhalf uur hangen. Anderen maken foto’s van schilderijen en appen die door als bemoediging naar bekenden”, vertelt Jan. Doordat het om kinderkunst gaat, zijn ook bezoekende kinderen heel geïnteresseerd.

En de kinderen zelf? Natuurlijk zijn ze allemaal al een keer met hun ouders of grootouders wezen kijken. In de klas van juf Jeltsje hebben ze er nog kort over doorgewerkt. De kinderen schreven een kort gedichtje over wat ze meemaakten in de excursie. Die las Jeltsje vervolgens tijdens de opening van de expositie voor. Zo kwam op verschillende manieren de school in de kerk en de kerk in de school.


JOP Trainingtour 2019

Wil je zelf ontdekken hoe het maken van kunst je helpt om met andere ogen naar een bijbelgedeelte te kijken en wil je leren hoe je dit met de kinderen of tieners doet aan wie je leiding geeft? Meld je dan snel aan voor de JOP Trainingstour en volg deze dag onder andere de workshop ‘Met andere ogen - Kunst en de Bijbel’.

Lees meer over de JOP Trainingstour 2019

Was deze informatie zinvol?
We hebben uw feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we uw contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)

Lees meer over

Het thema School en kerk