subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

'Kerken moeten de luiken eens opengooien'

De coronacrisis een kans voor de kerk? "Misschien is het vooral een kans om eindelijk eens de kop buiten de deur te steken," aldus Nico van Splunter, wijkpastor en pionier in de wijk Bospolder-Tussendijken in Rotterdam. Een op de drie inwoners leeft er op of onder de armoedegrens.

"Op Facebook las ik een post van de zoveelste enthousiasteling die de coronacrisis een kans voor de kerk noemt. Wat ik via de (social) media voorbij zie komen aan zogeheten kansen, zijn veelal mogelijkheden die geloofsgemeenschappen altijd al hadden. Alleen: door de crisis gaan hun ogen ervoor open. De zorg voor de armen, kwetsbaren en eenzamen, voor kinderen in de knel, zogenoemde ‘kansarme’ jongeren.

'Het aantal Rotterdammers dat een beroep doet op de bijstand zal binnen afzienbare tijd verdubbelen'

Doordat ik lid ben van het armoedeplatform in Rotterdam kreeg ik inzage in de eerste resultaten van een onderzoek naar de sociaaleconomische gevolgen van de crisis. Ik ben me rot geschrokken. Het aantal Rotterdammers dat een beroep doet op de bijstand zal binnen afzienbare tijd verdubbelen.

Het vereist weinig fantasie om je voor te stellen wat dat betekent: werkloosheid, armoede, psychosociale klachten, huiselijk geweld, enzovoorts. Negatieve spiralen, treurige statistieken.

Kerkdienst

De cijfers spookten nog door mijn hoofd toen ik aanschoof voor een regulier collegiaal overleg met predikanten uit de stad. Aan deze tafel was de voortgang van de kerkdienst in coronatijd verreweg het belangrijkste thema. Oef, dat was even schakelen. Ik kon maar ternauwernood de neiging onderdrukken om een paar luiken open te trappen. Steek je kop eens buiten de deur!

Buiten de deur - dat is voor mij Bospolder-Tussendijken en Spangen, mijn werkterrein als missionair pionier. Om een indruk te geven volstaan twee cijfers: in de ranking van armste postcodegebieden in Nederland staan ze op respectievelijk de tweede en vijfde plaats. Een op de drie inwoners leeft op of onder de armoedegrens. Kansarme mensen, in de volksmond.

We runnen in dit stadsdeel de weggeef-supermarkt Yess!, waarmee we honderd tot 150 buurtbewoners in hun eerste levensbehoeften kunnen voorzien. Als sociale onderneming werven we fondsen en middelen om kinderen op scholen in de buurt een gezond ontbijt te geven. En op zondag is er tussen de kratten en dozen een viering. Want zoals gezegd, Yess! is een plek voor eerste levensbehoeften.

Parallelle werelden

Het lijken parallelle werkelijkheden: kerken die vooral binnen hun muren druk zijn met corona én geloofsgemeenschappen die de handen vol hebben aan de crisis daarbuiten. Toch zijn we leden van hetzelfde lichaam.

Soms, als ik me suf pieker waar ik het geld en hulpmiddelen vandaan moet halen om de nood te lenigen, denk ik aan al die kerken ver van de coronabrandhaarden, met goedgevulde bankrekeningen en stationair draaiend gemeenteleven. Of ik denk aan een vergrijsde geloofsgemeenschap met een vermogen aan ‘oud geld’.

Kunnen we geen dwarsverbanden creëren? Zou een partnerschap geen nieuw elan kunnen doen ontvlammen? En zou het contact niet de ogen kunnen openen voor de nood in de eigen omgeving? Alweer: mogelijkheden die we altijd al hadden, maar die in het licht van de crisis opeens kansen heten.

Ik ben er voor in. Intussen ga ik er weer vol tegenaan. Dit houdt me op de been: als je met het evangelie op pad gaat is niemand kansarm."

Van armoedeverzachting naar armoedebestrijding

Veel diaconieën houden zich (terecht!) bezig met het verzachten van de armoede, door zich in te zetten voor voedselbanken, kledingbanken en het bieden van noodhulp. Maar kun je je ook inzetten om de oorzaak van armoede in je eigen omgeving weg te nemen? En om mensen weer perspectief op de toekomst te geven? Nico van Splunter geeft antwoord op deze vragen in het webinar 'Van armoedeverzachting naar armoedebestrijding':

Het gesprek met Nico van Splunter is overgenomen van Het Goede Leven en via deze link terug te lezen.

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief