subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

Jongeren in Moldavië: Tatiana wil weg, Pavel blijft

Het is een dagelijks dilemma voor veel Moldavische jongeren: Tatiana Demianova (26) werkt als tolk Roemeens-Engels, maar ziet geen toekomst in haar land. Pavel Rotaru (18) uit Parcova wil juist blijven en meewerken aan de opbouw van zijn land.

Meer kansen in buitenland

Veel van haar vrienden wonen al elders. Hoewel Tatiana in Chisinau een goede boterham verdient als tolk, lonkt Europa. In Moldavië ziet ze te weinig toekomstmogelijkheden.

Voor mijn studie Engels en Frans vertrok ik naar Cluj in Roemenië. Ik hoorde van mensen om me heen dat studies in het buitenland van betere kwaliteit zijn dan in Moldavië. Het was moeilijk om weg te gaan, maar het bleek het allerbeste wat het leven me gaf. Ik maakte er vrienden voor het leven.”

Tatiana (links) aan het werk als tolk-vertaler Roemeens-Engels in Moldavië

Een goed leven

“Na mijn studie bekeek ik mijn land met andere ogen. Er zijn nauwelijks clubs of plekken waar je jongeren kunt ontmoeten. Veel vrienden werken al in het buitenland. Dat wil ik zelf ook graag! Europa biedt mij veel meer kansen: onderwijs en gezondheidszorg zijn goed geregeld, je kunt reizen, er is altijd ergens een event. In Moldavië lijk ik gevangen in een kleine wereld zonder uitweg.

Ik hou van mijn werk als tolk, toch wil ik weg. Er zijn al zoveel mensen vertrokken, bijna geen familie is meer compleet. Ik hoop dat we op een dag lid van de EU worden en dat de levensomstandigheden verbeteren, zodat mensen waardig oud kunnen worden in Moldavië. Een baan en een goed leven, meer hebben we niet nodig.”

Eenzame ouderen helpen

Pavel ziet steeds meer vrienden uit zijn dorpje in het noorden van Moldavië vertrekken, maar zelf wil hij een toekomst opbouwen in Moldavië en meewerken aan een beter leven voor de mensen die blijven. Met de jeugdgroep van zijn kerk helpt hij eenzame ouderen in het dorp met klusjes en boodschappen.

Pavel brengt boodschappen bij de oude Milasia (98) in zijn dorp

“Ik zit in het laatste jaar van de middelbare school en woon nog bij mijn ouders. Samen met andere jongeren doe ik vrijwilligerswerk voor de kerk. We helpen eenzame ouderen met klusjes rondom huis. Voor mij voelen deze mensen als grootouders. Door al hun verhalen over vroeger leer ik steeds meer over de geschiedenis van ons dorp.“

Steentje bijdragen

“Sinds de val van de Sovjet-Unie is er veel veranderd in Moldavië, maar sommige mensen blijven in die tijd hangen. Ze zijn niet gewend om hard te werken om een doel te bereiken. Alleen als die mindset verandert, wordt ons land een betere plek. Daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen.

Moldaviërs die vroeger al streden voor onafhankelijkheid en betere wetgeving, zijn een voorbeeld voor me. Ze gingen niet weg, maar bleven op hun post en vochten voor een beter leven. Veel van mijn vrienden vertrekken naar het buitenland, maar ik wil hier een toekomst opbouwen. Misschien ga ik een poosje in het buitenland studeren, maar ik kom zeker terug. Ik ben trots op mijn land!”

Hoe Kerk in Actie helpt

Door de economische situatie zien veel mensen in Moldavië geen andere mogelijkheid dan voor korte of langere tijd in het buitenland te gaan werken. Dat betekent dat veel kinderen en ouderen alleen achterblijven. Hoewel kerken maar weinig geld en vrijwilligers hebben, willen zij er voor deze kinderen en ouderen zijn. Via partnerorganisatie Moldovan Christian Aid (MCA) ondersteunt Kerk in Actie kerkelijke gemeenten bij hun diaconale initiatieven en traint jongeren zodat zij ouderen kunnen helpen.

Geef voor dit werk

Lees ook: