subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

"Ik zie hoe vrouwen door onze trainingsprogramma's vooruit gaan"

Op welke manier zetten christenen over de hele wereld zich in voor hun omgeving? In aanloop naar 11e Assemblee van de Wereldraad van Kerken portretteert Petrus inspirerende mensen uit binnen- en buitenland. Deze week: Christina Peter uit Pakistan.

Christina Peter is de oprichtster en directrice van AWARD Pakistan, een organisatie die zich inzet om de situatie van vrouwen en jongeren te verbeteren. Tijdens een college in 1992 werd Christina zich bewust van de achtergestelde positie van vrouwen in haar land. Gedreven om iets voor hen te doen, richtte ze in 1994 AWARD op.

Oprichting

Christina vertelt: “In Pakistan maken vrouwen 51% van de totale populatie uit en meer dan 65% van de vrouwen woont buiten de stad. Juist op het platteland zijn en blijven veel vrouwen arm door een gebrek aan onderwijs en voorzieningen, door hun lage maatschappelijke positie, door mannelijke dominantie en door werkloosheid. Een groot deel van hen is niet op de hoogte van hun rechten, en geweld tegen vrouwen komt veel voor.” AWARD wil deze problemen aanpakken en vrouwen hoop bieden.

Gemeenschap

AWARD biedt ondersteuning en trainingen, zowel (technische) vaktrainingen als financiële trainingen, om vrouwen te helpen hun situatie te verbeteren. De gemeenschap wordt actief ingeschakeld bij de projecten van AWARD. “Van het begin tot het eind van elk project, en zelfs daarna nog worden alle belanghebbenden in het proces, zowel vrouwen als mannen, betrokken.”

Uitdagingen

Een van de grootste uitdagingen is het cultuurverschil tussen mannen en vrouwen. Het blijkt een enorme barrière om vrouwen samen met mannen te laten leren en werken. Maar daar laat AWARD zich niet door uit het veld slaan. Meer dan 25 jaar ervaring en geleerde lessen zijn in de projecten verwerkt. Hun aanpak is bewezen effectief. Ook de overheid maakt het organisaties als AWARD niet makkelijk. Ze krijgen te maken met steeds meer eisen.

Tevreden

Wat motiveert Christina om door te gaan? “Ik zie hoe vrouwen en jongeren door onze trainingsprogramma's vooruit gaan, hun vaardigheden aanscherpen en respect in hun gemeenschap verwerven. Ik zie hoe hun levensstandaard verbetert en hoe gemotiveerd zij zijn om nog verder te groeien. Dat alles geeft mij voldoening en motiveert mij en het hele team om nog meer te doen.”Christina is dankbaar voor het partnerschap met Kerk in Actie en vraagt christenen in Nederland om te blijven bidden voor kwetsbare gemeenschappen in Pakistan. “We blijven vol hoop en geloof dat we zout en licht voor de wereld kunnen zijn.”

Eerste vrouwelijke reparateur van mobiele telefoons

Sana Amanat volgde via AWARD een training mobieltjes repareren. “Mijn familie vond het niks”, vertelt Sana. “Mannenwerk, zeiden ze. Maar ik heb de training met succes afgerond en werd door AWARD geholpen om mijn eigen reparatiewerkplaats te starten. Ik ben de eerste vrouw in Pakistan met een reparatielab voor mobiele telefoons. Vrouwen en meisjes uit de hele omgeving brengen hun mobieltjes voor reparatie bij mij, omdat ze ze zich in mijn werkplaats veilig voelen en ook weten dat hun gegevens veilig zijn.”

Assemblee Wereldraad van Kerken

'Christus' liefde brengt de wereld verzoening en eenheid' is het thema van de 11e Assemblee van de Wereldraad van Kerken. Eind augustus komen vertegenwoordigers van kerkgenootschappen over de hele wereld bij elkaar in het Duitse Karlsruhe.

Lees ook:

Babu Ganta is voorganger en manager van de lokale vestiging van het Bijbelgenootschap in Dubai. Hij traint jaarlijks honderden voorgangers van migrantenkerken in de hele Golfregio in storytelling, een interactieve bijbelvertelmethode. Na deze training kunnen voorgangers - zelf vaak ook arbeidsmigranten zonder theologische opleiding - bijbelverhalen doorvertellen aan hun gemeenteleden die niet of nauwelijks kunnen lezen.