subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

‘Ik wil niets liever dan terug naar huis’

Waarin een klein land het verschil kan maken: duizenden Oekraïners kregen sinds het begin van de oorlog een warm welkom in buurland Moldavië. Natalia Baltah en haar zoon zijn twee van hen. Ze worden liefdevol opgevangen door de organisatie Home Care. Kerk in Actie ondersteunt dit belangrijke werk.

Totale paniek

Als eind februari 2022 de eerste bommen vallen in Oekraïne, slaat Natalia (31) met haar zoon op de vlucht. Hun woonplaats in de buurt van Odessa is niet veilig voor de Russische aanvallen. Haar man en ouders moeten noodgedwongen achterblijven. Natalia slaagt erin de Moldavische grens te bereiken. Ze is niet de enige: duizenden wanhopige Oekraïners zoeken in dit buurland een veilig heenkomen. “Het was een enorme chaos bij de grens”, vertelt ze. “Zelfs de douanebeambten sloegen op de vlucht. Er was totale paniek door alle berichten over de oorlog.”

Leven in angst

Natalia vindt onderdak in een noodhulpcentrum van Kerk in Actie-partner Home Care in Stefan Voda, een stadje dicht bij de zuidgrens van Moldavië. Daar krijgt ze korte tijd later een bericht dat niemand wil horen: haar man en ouders zijn omgekomen toen een raket hun flatgebouw raakte. Het verdriet is van haar gezicht af te lezen. “Alleen de onderste drie verdiepingen bleven overeind, van de rest is niets meer over dan een stapel stenen. Alle bewoners zijn omgekomen. Ik durf mijn kind nog niet te vertellen dat zijn vader, opa en oma, en ook vriendjes uit de flat er niet meer zijn. Als hij naar hen vraagt, zeg ik dat ik geen verbinding kan krijgen.”

Over de rest van haar familie en vrienden zegt Natalia: “Ze hebben het zwaar, ook nu nog. De vele luchtalarmen maken het bijna onmogelijk om normaal door te leven. Het alarm gaat meerdere keren per dag af, ook in het westen van Oekraïne. Dat betekent dat je steeds weer naar de schuilkelder moet. Het leven in Oekraïne is omgeven door angst.”

Gastvrij

In het opvangcentrum van Home Care zitten tientallen Oekraïense vluchtelingen. “Er druppelen nog elke dag mensen binnen die onze hulp nodig hebben”, vertelt Tamara Adasan, directeur van Home Care. “We kunnen het nu beter overzien dan in februari. Toen kwamen er elke dag duizenden mensen de grens over. Gelukkig kregen we al binnen enkele dagen financiële steun van Kerk in Actie om levensmiddelen en hygiënematerialen te kopen en medische zorg te bieden.”

Natalia is erg dankbaar voor alle hulp van Home Care. “De mensen hier hebben hun hart echt voor ons opengesteld. De Moldaviërs zijn zo gastvrij! We krijgen eten en medische zorg, en mijn kind kan hier naar school. Wat zou ik zonder hen moeten?”

Toekomst

Hoe goed ze het ook heeft in Moldavië, Natalia wil het liefst zo snel mogelijk naar huis. “Ik wil niets liever dan mijn kind een toekomst geven in Oekraïne. Dat is en blijft ons thuisland. Maar dan moet er eerst een einde komen aan deze verschrikkelijke oorlog. Ik hoop dat regeringsleiders snel tot het besef komen dat geweld niets oplost. Ik verlang zo naar vrede.”

Kerk in Actie-partner Home Care helpt Oekraïense vluchtelingen in Moldavië met onderdak, eten en medische zorg. Kerk in Actie ondersteunt de organisatie in dit belangrijke werk.

Geef voor noodhulp aan Oekraïne

Lees ook het verhaal van Ivan en Valentina Scribitiko uit het Oekraïnse Mikolajiv. Zij kregen een warme ontvangst bij Kerk in Actie-partner Bethania in Moldavië:

Daikiri Studio, Moldavië