"Het is van belang om na te blijven denken waarom je überhaupt kerk wilt zijn"

Jolande van Baardewijk kwam bij de Protestantse Gemeente Duiven als pionierspredikant. Ze juicht het proces Kerk 2025 van de Protestantse Kerk toe en schreef naar aanleiding van de nota een boek.

“Arjan Plaisier, schrijver van de nota ‘Kerk 2025: waar een Woord is, is een weg Pijl naar beneden ’ vind ik een tof figuur. Toen ik de nota las dacht ik: ’Die man heeft het begrepen!’. Van oorsprong was de landelijke kerk behoorlijk activistisch, erg maatschappijkritisch, we liepen voorop. Met name door fusieprocessen raakte de kerk naar binnen gekeerd en zo jongeren kwijt. Ook de band met de samenleving raakte wat uit het vizier. Het was niet meer: ‘We hebben wat te melden, we denken kritisch na over het zittend bewind en wereldproblematiek’. Protestanten die protesteren, dát spreekt mij aan. Vanuit de kerk een link naar de samenleving leggen, dat vind ik belangrijk.”

Pleidooi voor ontmoeting

“Dat de Protestantse Kerk het idee ‘back to basics’ in gang zette, daar ben ik erg blij mee. Het heeft twee poten:  er is de kant van bezinning en visievorming en de kant van reorganisatie, dus hoe organiseer je het als kerk zo dat het simpeler wordt, je dichter bij de basis komt en onnodige ballast overboord gooit. Ik pleit voor ontmoeting in plaats van vergadering. Er is veel aandacht voor regels, voor kerkordebepalingen en nadenken over wijzigingen, maar ik zie dat bezinning er dan bij inschiet. Dat je het hebt over hoe kerk te zijn met minder mensen, maar voor je het weet gaat het over reorganiseren. Het is van belang om na te blijven denken waarom je überhaupt kerk wil zijn.”

Backpacken in de tracks van Jezus volgers

“Naar aanleiding van de nota kwam er een gespreksboek van Sake Stoppels en Nynke Dijkstra met discussievragen Pijl naar beneden . Ik miste een vervolg daarop, om de bezinning gaand te houden. Dus heb ik zelf een ‘bezinnings-en gespreksboek’ geschreven met als titel ‘Backpacken in de tracks van de eerste Jezus volgers Pijl naar beneden ’. Het is bedoeld voor geïnteresseerden die in hun gemeente het proces gaande willen houden van ‘back to basics’ gaan.”

Brug naar de samenleving met een Fairtrade herberg

“De Protestantse Gemeente Duiven was al bezig met ‘Kerk 2025’ maar het had geen smoel nog.  Ik kwam er in 2018 als pionierspredikant. Dat jaar zijn we een Fairtrade herberg gestart in het winkelcentrum in een pop-up winkel. Kleding die men aan het Leger des Heils doneerde gingen wij recyclen, er stonden computers waarop winkelende mensen konden zien hoe Fairtrade de door hen gekochte kleding was en er draaide constant een documentaire over de kledingindustrie. We hebben een Fairtrade Herberg daarna nog tweemaal georganiseerd. Het sociale is erg belangrijk. Mensen dronken bij ons een kop koffie, kwamen voor een praatje, om te sjoelen en we hadden een boeken en spelletjes-uitleen. Het project had grote sociale potentie en het werkte ook zo. Na schooltijd kwamen bijvoorbeeld scholieren om bij ons te darten. En er waren mooie ontmoetingen. Zo sprak ik er een meneer die net weduwnaar was. Hij bracht kleding van zijn overleden vrouw en zag erg op tegen Kerst alleen. Hij kwam een paar keer terug. Dichtbij de mensen ben je dan, het is een laagdrempelige manier om contact te maken. Het ging er mij om om namens de kerk een brug naar de samenleving te slaan.”

Protestantse Gemeente Duiven steeds meer zichtbaar

“We hebben ons steeds meer zichtbaar gemaakt in het dorp. Niet dat we er nu ineens hordes leden bij hebben, het heeft meer een revitaliserende werking. Eerst hadden we een kleine kern met betrokken gemeenteleden die vrijwillig ín de gemeente actief waren, nu zien randleden ook op een andere manier wat de kerk doet. De Protestantse Gemeente Duiven bestaat straks 30 jaar en onze gemeente zit nu weer in het spoor van destijds: in groene en duurzame initiatieven en voor sociale gerechtigheid. Daar waren ze 30 jaar geleden sterk in, het verdween naar de achtergrond, maar is nu weer van stof ontdaan.”

Op de foto: Ds. Jolande van Baardewijk