Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Hartverwarmende hulp voor Oekraïne vanuit Moldavië

Door de oorlog in Oekraïne zijn miljoenen mensen op de vlucht geslagen. Ook in buurland Moldavië - het armste land van Europa - worden vluchtelingen gastvrij ontvangen. Medewerkers van partner HomeCare van Kerk in Actie nemen ieder een Oekraïens gezin in huis. Hartverwarmend! Ze zien de enorme nood van de Oekraïners en vragen ons gebed voor hen. "Alleen God kan de oorlog stoppen."

Hulp aan de grenzen

De teams van HomeCare - normaal gesproken een thuiszorgorganisatie voor kwetsbare en zieke ouderen in Moldavië - zijn momenteel ingeschakeld bij de noodhulp van Oekraïners op de vlucht. Elke werknemer neemt een gezin van vluchtelingen mee naar huis. Dit zijn veelal vrouwen met kinderen en ouderen. "We zijn actief betrokken bij het helpen van mensen in nood," vertelt Tamara Adasan, directeur van Homecare. "We maken eerste hulp pakketten en delen die uit bij de grensposten. In die pakketten zitten hygiënematerialen, vochtige doekjes en medicijnen."

Moe en gestresst

Elk team van HomeCare is aan de slag voor vluchtelingen sinds de oorlog uitbrak. De hulp is heel hard nodig, merken ze. "Mensen komen moe en gestresst aan. Velen hebben last van diarree, koorts, verstoppingen of andere pijn. Ze hebben dringend eten en een slaapplek nodig." Bij de grens met Moldavië staan rijen met honderden vluchtelingen. "Kinderen, huilende moeders, allemaal koud, hongerig en wanhopig."

Iedere dag weer worden veel hulppakketten uitgedeeld. De medewerkers van HomeCare doen wat ze kunnen in deze bijzondere en moeilijke situatie. Ze zijn erg verontrust, ook over de bedreiging voor hun eigen land. "Bid voor ons, alleen God kan deze oorlog stoppen."

Thuiszorg voor zieke en kwetsbare ouderen in Moldavië

Home Care geeft zorg aan sociaal kwetsbare mensen en komt op voor hun rechten, door middel van het verstrekken van thuiszorg voor ongeneeslijk zieke mensen en het ondersteunen van mantelzorgers. Ook zorgen ze voor medische hulpmiddelen zoals krukken of rolstoelen. Hoofddoel is het tegengaan van pijn en lijden en het verhogen van de levenskwaliteit van patiënten met een chronische ziekte en hulp aan hun familie, vrienden of vrijwilligers. Mensen worden ondersteund op fysiek gebied, maar ook op emotioneel, spiritueel en sociaal vlak.

Help mee

Kerk in Actie is een van de 11 samenwerkende hulporganisaties en komt samen met Giro555 in actie voor Oekraïne. Hulp is voor de 44 miljoen inwoners van levensbelang. De samenwerkende hulporganisaties roepen heel Nederland op om samen in actie te komen voor Oekraïne. Help mee!

Geef voor noodhulp aan Oekraïne

Lees ook:

Over dit project

In Moldavië, het armste land van Europa, staan zieke en kwetsbare ouderen er alleen voor. Er is geen zorg voorhanden en vanwege de hoge werkloosheid werken hun kinderen veelal in het buitenland. Met steun van Kerk in Actie biedt organisatie Homecare thuiszorg en ondersteunt mantelzorgers.

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van Zorg en aandacht voor kwetsbare ouderen