Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Giorgos: “Met lessen Grieks krijgen kinderen toegang tot een nieuwe wereld”

Borderline Lesvos, partner van Kerk in Actie, helpt vluchtelingen die vastzitten op het Griekse eiland Lesbos. De organisatie biedt ook onderwijs aan kinderen, omdat niet alle kinderen die op de vlucht zijn terecht kunnen in het onderwijs van de overheid.

Giorgos, 32 jaar, is als leraar Grieks betrokken bij Borderline Lesvos. Hij vertelt: “Ik geef twee keer per week aan vijf groepen kinderen les. Hun leeftijd is tussen de 6 en 17 jaar. Daarnaast geef ik ook aan een groep volwassenen les.”

Kun je iets over de kinderen zeggen?

“We bieden ze enkele uren buiten het vluchtelingenkamp bij Kara Tepe aan, het tweede Moria van na de brand, in ons gebouw in de hoofdplaats van Lesbos Mytilini. Hun motivatie om een ​​nieuwe taal te leren is erg hoog. Kennis van het Grieks helpt hen in hun dagelijks leven en zo kunnen ze ook het nieuwe land waarin ze leven leren begrijpen.”

Hoe worden de kinderen benaderd?

“Het lesprogramma van de algemene openbare scholen proberen we ook uit te voeren bij de jonge vluchtelingen. Uiteraard stemmen we de les af op de speciale behoeften van de kinderen. Sommigen van hen hebben nog nooit een school bezocht, anderen leren heel snel. Sommigen van hen hebben nog nooit een vreemde taal geleerd. Met herhaling en geduld loodsen we hen de nieuwe wereld van een nieuwe taal binnen.”

Welke rol speelt creativiteit in je werk?

“Het is erg belangrijk om creatief te zijn in het aanbieden van leerstof aan de leerlingen. We willen ze iets nieuws aanbieden en ze interesseren. Ze moeten het gevoel hebben dat we bij één team horen en dat de lessen een lichtpuntje zijn, buiten het moeilijke dagelijkse leven in het vluchtelingenkamp.”

Welke gevolgen had de corona tijd voor jullie werk?

“We zijn overgegaan op minder leerlingen per klas om de anderhalve meter afstand tussen de leerlingen te kunnen handhaven. We hebben meer en kleinere groepen gemaakt. Het dragen van een mondmasker is verplicht en degenen die toegang hebben tot een smartphone hebben we wat online thuiswerk aangeboden. Behalve dat het mondmasker je zwaarder maakt (grapje!) is het moeilijk om lessen te geven met een masker op. Je kunt de uitspraak niet goed voordoen en de kids ook niet belonen met een glimlach.”

Wat heeft de lockdown met je gedaan?

“We moesten dit jaar twee keer stoppen met onze lessen. Het is erg frustrerend voor kinderen om in de vluchtelingenkampen te moeten blijven. Ze zijn daar erg verdrietig om en bellen ons om te vragen wanneer we opnieuw kunnen beginnen. Ze hebben er echt veel voor over om hier te komen, want er zijn soms ook problemen met buschauffeurs die hen niet willen toelaten in de bus als ze naar school gaan. Ik hoop dat we snel weer gewoon les kunnen geven want onze kids zijn super gemotiveerd!”

Een beter leven voor vluchtelingenkinderen in Griekenland

Natte tenten, onvoldoende sanitair en te weinig eten. Zo wachten duizenden bange kinderen in Griekse vluchtelingenkampen op de winter die komt. Ze zijn hier, soms helemaal alleen, aangekomen vanuit het Midden-Oosten, Azië en Afrika, op zoek naar warmte en veiligheid. Is dit de plek waar ze eindigen? Met Kerst komen we voor hen in actie. Geef licht aan vluchtelingenkinderen in Griekenland!

Geef ook voor vluchtelingenkinderen

Was deze informatie zinvol?
We hebben je feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)

Andere verhalen

Uit dit project