Gilah Evers: “Wij laten graag zien hoe we leven”

Sinds een paar jaar organiseert Gilah Evers samen met haar man rabbijn Shimon Evers avonden over het jodendom. De traditionele joodse sjabbatsmaaltijd hoort daarbij. Gilah spreekt over joods leven op de landelijke ontmoetingsdag Kerk en Israël op 19 september.

Avond over joods leven

Voor vanavond staat weer een tafel gedekt. Gilah en Shimon Evers verwachten een groep van 18 mensen. Ze is een paar dagen druk geweest met het voorbereiden van de avond. “We houden deze avonden vaak. De eerste keer was het een heel grote groep en hielden we de avond tegenover de sjoel. De keer daarna was de groep kleiner en deden we het bij ons thuis. En zo doen we het nog steeds. Ik heb er veel werk aan, maar ik vind het enig! Het is eigenlijk mijn werk geworden.”

Laten zien hoe we leven

Er is veel belangstelling voor de avonden. Het zijn met name groepen christenen met interesse in het jodendom die zich hiervoor opgeven. Gilah: “Mensen vinden onze manier van leven bijzonder, en willen daar graag iets van meemaken. En wij laten graag zien hoe we leven. Gastvrijheid hoort bij het jodendom.”

Goede gesprekken

De maaltijd lijkt op de vrijdagavondmaaltijd, met onder meer kippensoep en challes, gevlochten broden. Gilah maakt alles zelf, natuurlijk koosjer bereid. Shimon vertelt over het joodse leven, over de sjabbat, en over zijn werk als rabbijn van de sjoel in Amersfoort. “Mijn man kan echt eindeloos vertellen, op een manier dat mensen graag naar hem luisteren. Bezoekers mogen natuurlijk vragen stellen maar weten vaak niet wat ze kunnen vragen, ze hebben een heel andere belevingswereld dan wij. Daarom vertelt mijn man zo veel. We hebben vervolgens altijd goede gesprekken.”

In het teken van de sjabbat

Gilah spreekt op de landelijke ontmoetingsdag Kerk en Israël op 19 september over sjabbat vieren thuis en in de synagoge. “Sjabbat vieren is natuurlijk een wekelijkse situatie, het maakt onderdeel uit van mijn dagelijkse leven. De hele week staat in het teken van de sjabbat. Zo zorg ik er bijvoorbeeld altijd voor dat ik op tijd de challes, de gevlochten broden, klaar heb. Dat bepaalt mijn week. Ik vind het nog steeds heel leuk om te bakken. Met alleen water en meel maak je iets moois.”

Aan tafel

Bij het thema ‘Aan tafel!’, het jaarthema van de Protestantse Kerk, denkt Gilah aan hoe het was toen haar kinderen nog klein waren. “We hebben er elf, in de leeftijd van 19 tot 42 jaar. De laatste keer dat we met z’n allen aan tafel zaten was toen de jongste bar mitswa werd, zo’n zes jaar geleden. Zo ontzettend fijn. Met z’n allen aan tafel komt erg tegemoet aan mijn gevoel voor harmonie en gezelligheid. Ik maak graag mensen blij, en ik hoop dat ik dat uitstraal naar anderen.”

We delen met elkaar

Op de avonden bij hen thuis zit dat wel goed. “Gasten voelen hier de warmte. Ze noemen het gastvrijheid. Dat woord zou ik niet gebruiken, ik gebruik liever het woord delen. Dat heeft ook iets wederkerigs in zich. We delen met elkaar. We delen met elkaar wat je mens maakt: liefde, warmte, aandacht. Dat is niet zozeer joods. Iedere persoon heeft iets toe te voegen aan de wereld.”

Oefeningen

Gilah geeft ook les aan groepen, online of op locatie. “Daar delen we ook. Aan tafel gaat het om de uitstraling, in de lessen gaat het om de toelichting, de oefeningen. Ik geef les vanuit mijn gevoel en de praktijk van het dagelijkse leven, gebaseerd op de Thora. Ik geef tools hoe je in je dagelijkse leven om kunt gaan met uitdagingen op je pad. Hoe je liefde en warmte naar jezelf kunt voelen en uit kunt dragen naar je omgeving. Ik wil wat tegenover het akelige wereldnieuws zetten.”

Niet missiegericht

Gilah krijgt vaak de vraag hoe het jodendom de taak van de christen ziet. “Het christendom is erg missiegericht, het jodendom niet. Niet naar buiten toe tenminste, wel in eigen kring: onder joden willen we heel graag uitleggen wat het jodendom betekent. Naar christenen leggen we uit wat het jodendom is en hoe het kijkt naar mensen die niet joods zijn. Je hoeft niet joods te worden om je eigen doel te bereiken in het leven.”

Kies voor het leven

Van nature is Gilah een blij mens. In de loop van haar leven ‘kwamen daar wat laagjes omheen’. “Ik wilde weer bij mijn blije zelf komen en heb daar veel moeite voor gedaan. Het jodendom geeft dan veel. Vooral de joodse mystiek, die filosofisch en heel praktisch is: hoe kom je bij het mooie in jezelf, bij je ziel? Het is mijn idee dat God ons het leven heeft gegeven om er wat moois van te maken. Doe dat dan ook. Kies voor het leven!”

>> Met als thema ‘Bevrijde Tijd: over sjabbat, zondag en beleving van tijd’ wordt op maandag 19 september de Landelijke ontmoetingsdag Kerk & Israël gehouden in de Adventkerk in Amersfoort. Deelname is gratis. Meer informatie over de ontmoetingsdag, ook over aanmelden, vind je hier.