Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

‘Gerestaureerde kerken in Syrië zijn nu schuilplaats’

Diepgeraakt is Jurjen de Groot, directeur van Kerk in Actie, door de situatie na de verwoestende aardbevingen in Syrië. In een telefoongesprek met ds. Harout Selimian uit Aleppo betuigde hij vandaag opnieuw zijn medeleven. “Wat moet je zeggen?”

De Groot was drie jaar geleden zelf in Aleppo. Toen lag de stad al half in puin. Op de vraag hoe het er nú uitziet, antwoordt ds. Selimian: “Tel er nog maar 50 procent aan ingestorte gebouwen bij op. De stad is totaal van kleur verschoten, alles is grijs. Mensen zoeken overal bescherming: op de straten, in kerken. We doen alles om hen te helpen.”

Jurjen de Groot tijdens zijn bezoek aan Syrië drie jaar geleden

Schuilplaats

Kerk in Actie heeft al een jarenlange relatie met de kerken in Syrië. Vanuit een speciaal restauratiefonds is er de afgelopen jaren hard gewerkt aan het opknappen van kapot gebombardeerde kerken in het land. “Deze kerken functioneren nu als schuilplaats voor mensen die geen huis meer hebben. Mensen krijgen er eten en drinken, medicijnen, warme kleding en dekens.”

Tegelijkertijd merkt ds. Selimian hoe moeilijk het is om goed hulp te kunnen verlenen. Het land zit, mede door de internationale sancties, aan de grond. “We hebben geen elektriciteit, hooguit 30 minuten per dag. Brandstof is ook niet te krijgen, zelfs niet als we er op de zwarte markt 5 of 6x zoveel voor willen betalen. En buiten vriest het.”

Niet alleen

Ds. Selimian is dankbaar voor de hulp uit Nederland. “Mijn hart is gebroken, maar jullie steun is een enorme bemoediging voor ons. Jullie wonen in een land waar het rustig is, jullie ontvangen veel zegeningen, maar jullie delen daarvan met mensen die dat nodig hebben. Jullie zorgen voor ons en staan ons bij in onze weg naar herstel. Dankzij jullie voelen we ons niet alleen.”

Ds. Harout in gebed met gemeenteleden voor de hulpverlening van start gaat

Dat laatste heeft Jurjen de Groot in het telefoongesprek met ds. Selimian extra benadrukt. “Met elkaar zijn we één lichaam van Christus. We zijn broers en zussen, we horen bij elkaar. Het is geen vraag voor ons om jullie te helpen, het is onze roeping! We doen ons uiterste best om te doen wat we kunnen.”

Lees meer over het werk van Kerk in Actie in de getroffen gebieden

Over dit project

Op 6 februari 2023 werd Syrië getroffen door twee allesverwoestende aardbevingen. Kerken vangen nog altijd dakloze mensen op en voorzien hen van maaltijden, medicijnen en dekens. Vanuit het noodhulpprogramma dat in Syrië al jarenlang actief is, ondersteunt Kerk in Actie deze lokale kerken maximaal.

Andere verhalen

Uit dit project