subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

Geraakt door het jodendom: 'Het houdt mijn geloof levend'

Veel christenen worden geraakt door het jodendom. Door de geschiedenis van het Joodse volk, door het joodse geloof, door hun band met Israël, door de ontmoeting met Joden in hun omgeving of door de kennismaking met de rijke joodse cultuur. Hoe is dat voor Tineke Klaassen-Westra (73), lid van de Protestantse Gemeente Hoofddorp?

“Ik ben een talenmens, en ik vind het leuk om de Bijbel in andere talen te kunnen lezen. In 2008 ben ik met dat doel Hebreeuwse les gaan volgen, in Haarlem. Een jaar later bood de toenmalige predikant in onze kerk, Kees Schakel, Hebreeuwse les aan in Hoofddorp. De lessen gaan na al die jaren nog steeds door.

Kees Schakel verstaat de kunst de lessen onderdeel van je dagelijks leven te maken. We beginnen de lessen, die op vrijdag zijn, met het zingen van een sabbatsliedje. Als er iemand jarig is geweest, zingen we een Hebreeuws verjaardagsliedje. We behandelen regelmatig een gedicht en de achtergrond van de schrijver ervan. Op die manier kom je veel te weten over het jodendom. We praten ook altijd over recente ervaringen met het jodendom.

Als ik ergens heen ga, neem ik tegenwoordig altijd de gids van joods erfgoed in Nederland mee, en bekijk of er een gebouw of begraafplaats is waar ik langs kan gaan. Ik maak er dan een foto van, en breng deze in de les in. Zo draagt iedereen iets bij.

Via Piet van Midden, docent Hebreeuws aan de universiteit Tilburg, krijg ik dagelijks een korte Hebreeuwse bijbeltekst met uitleg over de taal en soms een uitstapje bijbelse theologie in mijn mailbox, een efemeride.* Zo eens in de twee weken lees en vertaal ik die teksten met een vriendin, en we bekijken samen de uitleg die Piet van Midden erbij geeft.

Het is mijn lust en mijn leven om hiermee bezig te zijn. De belangstelling voor de Hebreeuwse taal heeft vervolgens mijn belangstelling voor het jodendom aangewakkerd. Ik heb synagoges bezocht, maakte een stadswandeling door joods Amsterdam, maakte een sedermaaltijd mee, en bezocht avonden over bewustwording en bezinning op de relatie christendom-jodendom. Daar spraken mensen als Marga van Praag en Lody van de Kamp. En dat was fijn, in mijn eigen omgeving ken ik geen joden.

Door me te verdiepen in het jodendom ben ik anders naar mijn eigen traditie gaan kijken. Het houdt mijn geloof levend.”

* Belangstellenden kunnen zich hiervoor gratis aanmelden door een mail te sturen naar P.J.vanMidden@tilburguniversity.edu o.v.v. ‘intekening efemeriden’.

Dr. Piet van Midden schrijft voor de Protestantse Kerk regelmatig over het jodendom. Lees hier zijn uitleg over de joodse wortels van Pasen:

The Passion

Alles rond The Passion 2023