Kerkdienst saai? Niet met deze filmpjes van jongeren

De preek in vijf minuten. Op zondag serveren jongeren in Lelystad het thema in zelfgemaakte filmpjes. Voor leeftijdsgenoten, maar ook ouderen zijn enthousiast.

Twee keer per maand maken jongeren van de Protestantse Gemeente Lelystad onder de naam YO filmpjes. Die laten ze op zondag zien tijdens de kerkdienst.

“Het begon uit verveling tijdens de dienst”, vertelt Joram van Doodewaard (17). “Voor kinderen is er kindernevendienst, maar voor jongeren is er weinig te doen. Tom Bolhuis (19) kwam met het idee om filmpjes te maken en die tijdens de dienst te laten zien. De filmpjes linken aan het thema van die week en geven een eigen interpretatie aan de preek. “Als je niet geluisterd hebt, krijg je van YO in vijf minuten toch een uitleg die je aanspreekt”, legt Margit Dullaart (18) uit.

Koffievraag

De inhoud bedenken de jongeren van YO tijdens een redactieoverleg. Ook overleggen zij met de dominee zodat het filmpje goed aansluit op de dienst. Aan de hand van het leesrooster lezen ze de bijbeltekst, kiezen daar een opvallend detail uit en werken dat uit tot een eigen ‘moraal van het verhaal’. “Soms is het even zoeken, want een bijbelverhaal lonkt niet meteen”, zegt Tom. Dus raadplegen de jongeren Google, doen ze onderzoek en praten ze met elkaar over de bijbeltekst.

Op zaterdag gaan de jongeren in de kerk aan de slag met het decor en nemen ze alles op. “Heel erg leuk”, vindt Tom deze zaterdagen. “Het teamgevoel overheerst en ’s middags eten we samen tosti’s.”

Elk filmpje sluiten ze af met een koffievraag. Deze biedt na de dienst of thuis stof tot nadenken en napraten. “De koffievraag is inmiddels een bekende uitdrukking in onze kerk”, zegt Margit trots. “De dominee heeft dit begrip geïntegreerd in de dienst.”

Zelf verantwoordelijk

Door de filmpjes zijn de jongeren van YO op verschillende manieren creatief bezig met de Bijbel en het geloof, geeft jongerenwerker Wim Warnar aan. Zij zijn er zelf verantwoordelijk voor. Wim: “Ik hoef hier niets voor te doen, het is hun project. Soms draag ik ideeën aan of denk ik mee om bijvoorbeeld de koffievraag iets scherper te formuleren. Daarna laat ik het weer los.”

Samen met de kerk heeft YO een crowdfundingsactie gehouden voor een goede laptop om de filmpjes te kunnen monteren. Ook heeft de kerk geholpen met de aanschaf van een camera. Maar verder, zo onderstreept Wim, blijft “het echt van de jongeren.”

Inmiddels heeft YO haar repertoire uitgebreid. De filmpjes draaien niet meer alleen om één tekst, maar hebben steeds vaker een thematische insteek. Denk aan thema’s als de Veertigdagentijd, Pasen en Kerst, maar ook het afscheid van een voorzitter of het doel van de dankdagcollecte.

Meegenieten

De filmmakers hopen dat andere jongeren in de dienst zich meer betrokken voelen bij de kerk door de filmpjes. “We willen de dienst toegankelijker en leuker maken voor hen. Ook de ouderen willen we een ander beeld laten zien van de kerk”, vertelt Tom.

Volgens jongerenwerker Wim Warnar komen jongeren graag naar de kerk als er een filmpje van YO te zien is. De ouderen genieten mee. “Voor hen is het prachtig om de jongeren te zien in de kerk, en om te zien hoe zij creatief aan de slag zijn gegaan.”

Het maken van de filmpjes levert ook de makers zelf veel plezier op. Het hebben van een leuke dag samen en lol maken is belangrijk, volgens Margit. Het eindresultaat vindt zij het leukst: “In de kerk zitten en dan de reactie van de mensen te zien.” Zij zit er dan met een gevoel van trots, want: “Kijk, dit hebben wij gemaakt”.

Joram geeft aan dat hij de feedback van mensen in de kerk waardeert. Ook vindt hij het leuk dat ze aan de hand van de koffievraag met elkaar in gesprek gaan. Door mee te doen met YO wordt Tom uitgedaagd om dingen te doen die hij anders niet zou doen. Het maken van de filmpjes levert volgens hem nóg iets moois op: “Het instituut kerk is op deze manier toegankelijker geworden voor ons.”

Bekijk filmpjes van YO op linktr.ee/yopglelystad.