Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Syrische Ahmed zet in Jordanië een succesvolle fotostudio op

De Syrische Ahmed Aqra, die nu in Jordanië woont, is eigenaar van ‘Do Marketing’, een bedrijf dat gespecialiseerd is in professionele reclamefotografie voor de voedselindustrie. Kerk in Actie ondersteunt jonge Syrische vluchtelingen en arme lokale families met een opleiding of lening om een eigen bedrijfje te kunnen starten, zoals Ahmed. Inmiddels heeft hij zes mensen in dienst.

Miljoenen Syriërs zijn hun land ontvlucht en onder meer terecht gekomen in de buurlanden Libanon, Jordanië en Irak. Ze leven daar in extreme armoede en proberen zo goed en zo kwaad als dat kan een nieuw bestaan op te bouwen.

Vaak is dat lastig, omdat zij geen werk kunnen vinden. Daarom ondersteunt Kerk in Actie jonge Syrische vluchtelingen en arme lokale families met een opleiding in sectoren waar veel vraag is naar personeel, of met het opzetten van een eigen bedrijf.

In eigen levensonderhoud voorzien

De Syrische Ahmed Aqra woont sinds 2014 in Jordanië en is sinds kort eigenaar van Do Marketing, een bedrijf dat gespecialiseerd is in professionele reclamefotografie voor de voedselindustrie. In Syrië deed Ahmed al ervaring op in het fotograferen van etenswaren. Dankzij een lening en trainingen kon hij betere apparatuur kopen, een eigen studio inrichten en zes mensen aannemen onder wie drie andere Syrische vluchtelingen. De mensen van Do Marketing horen inmiddels bij de belangrijkste fotografen voor voedselfabrikanten in Jordanië en de regio. Zo kunnen zeven families weer zelf in hun levensonderhoud voorzien.

Tekst gaat verder onder foto

“Ik ben in 2017 begonnen in een kleine studio, met één medewerker en wat apparatuur", vertelt Ahmed. "Ik had in Syrië ervaring opgedaan in het fotograferen van voedselproducties, en daardoor vond ik al snel een aantal klanten."

Lening van Kerk in Actie

"In 2019 kreeg ik via Kerk in Actie een lening om mijn bedrijf een boost te geven. Daarmee kon ik betere appartuur aankopen, een eigen studio inrichten en zes werknemers aannemen, waaronder een video-editor, een fotograaf en een socialmedia-expert. Daardoor kon ik ook nieuwe diensten aanbieden, zoals het maken van commercials voor tv of social media. Mijn bedrijf kon hierdoor snel groeien."

Tekst gaat verder onder foto

Eigen keuken in de fotostudio

Ahmed is dankbaar voor de mogelijkheden die de lening hem gaf om zijn bedrijfje succesvol te laten worden in Jordanië. "De voedselindustrie zal altijd een belangrijke sector blijven, en we kunnen nu als bedrijf een breed scala van diensten aanbieden." Inmiddels heeft Ahmed een eigen keuken in zijn studio. "We kunnen nu onze dienstverlening nog verder ontwikkelen en verbeteren." Do Marketing is inmiddels een van de belangrijkste aanbieders van fotografie voor voedselfabrikanten in Jordanië en de regio.

Over dit project

Was deze informatie zinvol?
We hebben je feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van Eigen bedrijfje biedt jongeren in Libanon inkomen én hoop