Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

De Bijbel brengt hoop in Egypte

Bijbelgebruik is in Egypte lang niet zo vanzelfsprekend als in Nederland. “Veel christelijke gezinnen hebben geen geld om een Bijbel te kopen”, vertelt Mumtaz Abd-el-Messiah van het Egyptisch Bijbelgenootschap. Door hun jaarlijkse bijbelcompetitie lezen tienduizenden kinderen tóch bijbelverhalen. En de hele familie doet mee.

Het Bijbelgenootschap moedigt bijbelgebruik onder christenen in Egypte op allerlei manieren aan. “Mede met steun van Kerk in Actie kunnen wij elk jaar duizenden Bijbels uitgeven, voor volwassenen en kinderen. Omdat mensen vaak niet weten waar ze moeten beginnen, hebben we ook een methode die mensen helpt bij het bijbellezen. Daarnaast hebben we een televisieprogramma waar zo’n 12 miljoen kinderen per jaar naar kijken,” vertelt Mumtaz.

Samen bijbellezen

Het Egyptisch Bijbelgenootschap organiseert elk jaar ook een bijbelcompetitie voor kinderen van 6 tot 12 jaar. “Zes jaar geleden begonnen we - via de kerken - met het uitdelen van losse bijbelboeken, met bij elk hoofdstuk een aantal vragen. De kinderen konden de vragen niet beantwoorden zonder de hoofdstukken te lezen en moesten daarbij hun ouders, broer of zus om hulp vragen. Zo ging de hele familie aan de slag met de Bijbel, en dat is precies wat we wilden”, vervolgt Mumtaz. De bijbelcompetitie was zo’n succes dat hij sindsdien elk jaar wordt herhaald, steeds met een of meerdere nieuwe bijbelboeken. Het afgelopen jaar lazen de kinderen er vier tegelijk: Ruth, Nehemia, Marcus en Filippenzen.

Hoop levend houden

De competitie wordt afgesloten met een groot festival op verschillende plekken in Egypte. “Elke kerk komt daar met een eigen kindergroep naar toe voor een wedstrijd over wat de kinderen thuis hebben geleerd. Fanatiek dat ze zijn! Het wordt heel serieus aangepakt, sommige kinderen kenden het bijbelboek helemaal uit hun hoofd. De winnaars krijgen een prijs, bijvoorbeeld een geïllustreerde Bijbel”, vertelt Mumtaz en hij legt uit waarom bijbellezen zo belangrijk is voor Egyptenaren. “Egypte is niet altijd een makkelijk land om te wonen, de toekomst voelt onzeker. Economisch gaat het niet goed en de coronacrisis doet daar een schepje bovenop. Bijbelverhalen geven hoop, ook aan kinderen. Ze kunnen wegdromen bij de mooie afbeeldingen. Kinderen zijn de toekomst van ons land. Het is belangrijk dat zij de hoop levend houden.”

Tekst gaat verder onder foto

Op 23 mei, Eerste Pinksterdag, wordt er landelijk voor dit project gecollecteerd. Ook in uw gemeente? Kijk voor meer info op kerkinactie.nl/bijbelcompetitie.

Lees ook:

Over dit project

Bijbels zijn in Egypte lang niet zo vanzelfsprekend als in Nederland. Veel christelijke gezinnen hebben geen geld om een Bijbel te kopen. Dankzij de jaarlijkse bijbelcompetitie lezen tienduizenden kinderen tóch bijbelverhalen. En hun familie doet mee!

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van Bijbelcompetitie stimuleert bijbellezen