Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Bijbelstudie leidt tot collectieve zorgverzekering

Dat bijbelverhalen kracht geven, weten Palestijnse christenen als geen ander. Woorden van tweeduizend jaar geleden verzetten ook nu bergen. Jezus’ opdracht ‘Meisje, sta op’ bracht een Palestijnse bijbelstudiegroep in beweging. Ze realiseerden een collectieve zorgverzekering en al 3000 families doen mee!

Palestijnse christenen vormen een kleine gemeenschap in het Heilige Land. Makkelijk hebben ze het niet. “De Bijbel vertelt ons dat God al Zijn kinderen liefheeft. Die belofte geeft moed,” vertelt Omar Harami (39), directeur van Sabeel, oecumenisch centrum voor Palestijnse bevrijdingstheologie. “In Jezus’ voetsporen gaan, dat is waar het om gaat.”

De Bijbel terug

Harami hield als kind al van de Bijbel. “Dit kwam door mijn oma. Ik had veel met Jezus die tafels in de tempel omver wierp. Maar diezelfde Bijbel rechtvaardigde ook waarom Israël het beloofde land voor de Joden was. God was dus onze onderdrukker. Het gevaar is dan dat je de Bijbel als je vijand gaat zien.” Het overkwam veel Palestijnse christenen na 1948. Harami: “Tijdens de eerste intifada kwam een groep Palestijnse voorgangers bij elkaar. Belangrijkste vraag was: hoe krijgen we de Bijbel terug? Met andere woorden: hoe kan de Bijbel ook goed nieuws zijn voor Palestijnse christenen? Sabeel werd opgericht om een theologisch antwoord te bieden vanuit Palestijns perspectief.”

God opent deuren

Kern van het werk van Sabeel zijn de dertig bijbelstudiegroepen. In veel kerken is dit de eerste keer dat bijbelstudies worden geleid door gewone gemeenteleden. Sommige groepen komen twee keer per week bij elkaar, sommigen iedere maand. Deelnemers hebben meer kennis van de Bijbel, staan sterker in hun geloof en zijn actiever in de kerk. “Ze zijn de negativiteit zat en willen verandering. Bijbelverhalen inspireren daarbij,” vervolgt Harami.

In de bijbelstudiegroepen werden dertien problemen in de Palestijnse samenleving geconstateerd. Harami: “Vervolgens stelden we de vraag: hoe gaan we dat oplossen? Een groot probleem is de groei van religieus extremisme. God opende onverwachts deuren voor ons. Nu zijn er 100 aanpassingen doorgevoerd in het Palestijnse onderwijsprogramma waarbij o.a. antisemitische, anti-christelijke en anti-seculiere verwijzingen zijn weggehaald.”

Verhaal gaat verder onder foto

Concrete actie

Het verhaal over het dochtertje van Jaïrus sprak een van de groepen bijzonder aan. “Met de woorden ‘Meisje, sta op’ riep Jezus haar tot leven, terwijl iedereen dacht dat er geen redden meer aan was. Palestijnse christenen denken vaak dat er geen toekomst is voor hun gemeenschap. Daarom geeft dit verhaal zoveel kracht,” zegt Harami. De bijbelstudiegroep ging over tot concrete actie. Zorg is voor Palestijnen niet goed geregeld. “We brainstormden over een collectieve zorgverzekering,” vertelt Harami. “Het begon als wild idee, maar inmiddels hebben 31 scholen een zorgverzekering voor hun medewerkers en 3000 christelijke families staan klaar om ook in te stappen. Nooit eerder gebeurde dat op zo’n grote schaal.”

Wonderen

“Als kerk kunnen we echt hoop bieden,” zegt Harami. “Elkaars hand vasthouden en samen oplopen, zoals Christus ons voorging. Allemaal door een bijbelstudie. De kerk kan nog steeds wonderen doen.” Het bemoedigt Harami dat christenen in Nederland op hen betrokken zijn. “We zijn misschien een kleine, kwetsbare gemeenschap, maar we hebben een levende God die door zijn Geest wonderen verricht!”

Oecumenische roeping

De Protestantse Kerk heeft verschillende en gelijkwaardige roepingen, waaronder de oecumenische roeping om eenheid, gemeenschap en samenwerking te zoeken met Palestijnse christenen. Vanuit deze roeping ondersteunt Kerk in Actie het werk van Sabeel. Geïnspireerd door het leven en onderwijs van Jezus Christus, wil zij Palestijnse christenen helpen hun geloof te verdiepen, de onderlinge eenheid te versterken en op te komen voor vrede en gerechtigheid. Kerk in Actie ondersteunt het gezamenlijke bijbelstudieprogramma van Sabeel met de Evangelisch Lutherse Kerk. Lees meer via protestantsekerk.nl/roepingen.

Andere verhalen

Uit dit project