Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Arbeidsmigrant Janardhan in Dubai: ‘Ik red het omdat God bij me is’

Om zijn gezin in India te onderhouden, vertrok Janardhan Thitla naar Dubai om te werken. Maar in tijden van crisis sta je zomaar op straat. De voorganger van de lokale kerk biedt hem onderdak.

Ver van huis

Janardhan Thitla (48) is op zoek naar werk in Dubai. Zijn vrouw en kinderen (22, 20 en 18) wonen in India. “Dertien jaar werkte ik als bagagekruier op het internationale vliegveld van Dubai. Ik verdiende niet veel, maar het was genoeg om mijn vrouw en drie zoons in India te onderhouden. Zo ver van huis zijn is moeilijk, maar ik leerde hier nieuwe mensen kennen via de kerk.”

Leven steeds duurder

“De coronacrisis veranderde alles. Plotseling kwamen er geen reizigers meer naar de Emiraten en stond ik op straat. Ik mocht niet langer in Dubai blijven en keerde ontgoocheld terug naar huis. Al snel wisten we dat dit niet de oplossing was. Werk kon ik niet vinden en door de almaar stijgende prijzen werd het leven steeds duurder. Er zat niets anders op dan opnieuw proberen een baantje te vinden in de Golfstaten.”

Gods liefde geeft kracht

“Mijn tijdelijke visum geeft me drie maanden de tijd om een andere baan te vinden. Ik wil alles aanpakken, maar ik ben niet de enige die werk zoekt. Ook mijn leeftijd gaat me parten spelen. Omdat ik bij mijn voorganger thuis mag logeren, red ik het. Maar vooral omdat ik weet dat God bij me is, wat er ook gebeurt. Zijn liefde geeft me iedere dag weer kracht om verder te gaan.”

Lees wat Kerk in Actie doet voor arbeidsmigranten in de Golfstaten:

Geef voor het werk van Kerk in Actie in de Golfregio

Over dit project

Miljoen arbeidsmigranten in de Golfstaten maken lange werkdagen om geld te verdienen voor hun familie ver weg. Veel van deze arbeidsmigranten zijn christen en willen graag meer weten over de Bijbel, maar kunnen zelf niet lezen. Kerk in Actie ondersteunt het Bijbelgenootschap in de Golfstaten die voorgangers traint in storytelling, een mondelinge vertelmethode. Eeuwenoude verhalen krijgen zo betekenis in het leven van arbeidsmigranten.

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van De kracht van bijbelverhalen