Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Arbeidsmigrant Dharma Raju: 'Nu kan ik mijn gezin tenminste onderhouden'

In zijn thuisland kon hij de eindjes niet aan elkaar knopen. Voor een betere toekomst voor zijn familie kwam Dharma Raju naar Bahrein, waar hij lange dagen maakt als schilder.

Snel geld verdienen

Dharma Raju (50) komt uit de Indiase deelstaat Andhra Pradesh. Als familiehoofd voelde hij zich verantwoordelijk voor zijn broer en zussen, maar hij moest ook zijn eigen gezin onderhouden. Hij werkt nu al vijftien jaar in Bahrein. “Na het overlijden van mijn ouders kwam de zorg voor mijn twee zussen en broer op mijn schouders terecht. Dat gaf me veel financiële stress, want mijn familie én daarbij nog mijn eigen gezin onderhouden lukte niet. Van een vriend hoorde ik dat je in Bahrein snel veel geld kon verdienen, dus vertrok ik naar de Golf om er te gaan werken als schilder.”

Baantje voor mijn zoon

“Zes lange dagen per week werk ik bij een verfspuiterij, in de brandende zon. Het is niet makkelijk, maar ik kan tenminste mijn gezin onderhouden. Via mijn bedrijf heb ik woonruimte. Ik heb een klein kamertje in hun labour camp, dat ik deel met vier andere mannen.”

“Ik mis mijn vrouw, zoon en dochter in India enorm. Ze zijn geen moment uit mijn gedachten. Inmiddels ben ik zelfs al opa van een kleinzoon. Mijn zoon van 28 kan in India helaas ook geen werk vinden. Nu probeer ik hier in Bahrein een baantje voor hem te regelen. Ik hoop dat het lukt, want ik wil zo graag dat hij ook een goede toekomst krijgt. Daar bid ik dagelijks voor. Ik wacht af wat God voor ons in petto heeft.”

Wat Kerk in Actie doet in de Golfstaten

Via het Bijbelgenootschap in de Golf werkt Kerk in Actie samen met met duizenden lokale kerken in landen als Koeweit, Bahrein, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten. Arbeidsmigranten krijgen een bijbel in hun eigen taal, voorgangers krijgen trainingen om bijbelverhalen mondeling door te geven. Ook worden er audioplayers met bijbelverhalen in gesproken taal uitgedeeld. Zo is het goede nieuws ook bereikbaar voor migranten die niet of nauwelijks kunnen lezen. Dat geeft hoop en kracht in zware omstandigheden.

Geef voor het werk van Kerk in Actie in de Golfregio

Lees ook het verhaal van arbeidsmigrant Rajaratnam:

Over dit project

Miljoen arbeidsmigranten in de Golfstaten maken lange werkdagen om geld te verdienen voor hun familie ver weg. Veel van deze arbeidsmigranten zijn christen en willen graag meer weten over de Bijbel, maar kunnen zelf niet lezen. Kerk in Actie ondersteunt het Bijbelgenootschap in de Golfstaten die voorgangers traint in storytelling, een mondelinge vertelmethode. Eeuwenoude verhalen krijgen zo betekenis in het leven van arbeidsmigranten.

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van De kracht van bijbelverhalen