Inhoud en opzet

Je hebt als scriba een mooie, maar ook uitdagende taak in de gemeente. Die vraagt het nodige van je kennis, houding en vaardigheden. Deze training wil je daarbij op weg helpen. Je leert bijvoorbeeld wat de kerkorde zegt over jouw speelveld als scriba. Je verkent jouw rol aan de hand van 5 metaforen voor het scribaat. Je gaat dieper in op jouw kerntaken, waaronder de voorbereiding van een kerkenraadsvergadering en het opstellen en bewaken van het jaarrooster van de kerkenraad. Je ontdekt wat jouw kernkwaliteit en uitdaging voor het scribaat is en je gaat daarmee oefenen in een praktijksituatie. En je krijgt een model aangereikt waarmee je inzicht krijgt in het functioneren van jouw kerkenraad. Dit omdat je als scriba, samen met je voorzitter en andere leden van het moderamen, mede leiding geeft aan die kerkenraad.

De training is opgebouwd uit drie online bijeenkomsten van elk anderhalf uur, waarin een deskundige trainer de verschillende thema´s presenteert en je individueel en samen met andere deelnemers bezig bent met de verwerking van de stof.

De thema’s van de bijeenkomsten zijn:

• Mijn motivatie en speelveld
  • Mijn taak en kwaliteit
  • Mijn opdracht in de praktijk

Docenten

Bernhard Vosselman,  kerkelijk adviseur en gemeentebegeleider Bernhard Vosselman, kerkelijk adviseur en gemeentebegeleider
Lydia Roosendaal, zelfstandig gemeentebegeleider en trainer Lydia Roosendaal, zelfstandig gemeentebegeleider en trainer
Hildegard Faber, theologe, gestalttherapeut, trainer Hildegard Faber, theologe, gestalttherapeut, trainer

Aanmelden

De training wordt online aangeboden. De online training kan vanuit iedere plaats worden gevolgd; alleen een computer, laptop of smartphone met webcam en microfoon is nodig. Je ontvangt vier werkdagen voor de start van de training een link om mee te kunnen doen.

Online training Scriba april 2024 - woensdag
Trainer: Lydia Roosendaal
  3 april
10 april
24 april
Inschrijven is niet meer mogelijk

Online training Scriba mei 2024 - dinsdag

Trainer: Hildegard Faber
  7 mei
14 mei
28 mei
Inschrijven kan tot 30 april 2024
Aanmelden mei 2024

Online training Scriba juni 2024 - dinsdag
Trainer: Bernhard Vosselman
28 mei
  4 juni
18 juni
Inschrijven kan tot 21 mei 2024
Aanmelden juni 2024

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk, 030-8801880 of een email sturen aan info@protestantsekerk.nl.

Bekijk ook