Leren pionieren

Voor mensen die zich geroepen voelen om te pionieren met nieuwe vormen van kerk-zijn

Leren pionieren - een reis

Pionieren is vanuit christelijke inspiratie bouwen aan een nieuwe, inclusieve community. Dit heeft een experimenteel karakter. Al doende leert men.

Tegelijk zijn er in de afgelopen jaren al veel lessen geleerd. Deze lessen zijn bij elkaar gebracht in twaalf kernthema’s.  Hierover is meer informatie en zijn leermiddelen te vinden op de themapagina’s hiernaast.

Deze online leeromgeving is ontwikkeld voor teams die betrokken zijn bij nieuwe vormen van kerk-zijn, zoals pioniersplekken, presentieplekken en kliederkerken. Al deze plekken bij elkaar worden proefplekken genoemd.

In onderstaande video wordt uitgelegd hoe deze leeromgeving is opgebouwd.

Reizen door zes aandachtsgebieden

1. Viervoudig luisteren
  2. Liefhebben en dienen
  3. Community opbouwen
  4. Geloofsleven ontdekken
  5. Kerk-zijn vormgeven
  6. Doorgaan en delen

Reisondersteunende thema's

7. Haalbare missie
  8. Contextgevoelige communicatie
  9. Gezonde teamcultuur
  10. Leiderschap delen
  11. Sterke samenwerking
  12. Financiële duurzaamheid

Vragen of in contact blijven?

pionieren@protestantsekerk.nl

Pioniersreis - symboliek van de windbuggy

De windbuggy staat model voor de proefplek. De eerste zes kernthema’s gaan over de reis die een proefplek aflegt. De andere zes thema's ondersteunen de reis.

Illustrator: Anna Sieben

Toelichting

Lesmodules

Pioniersreis De pioniersreis loopt door zes aandachtsgebieden. De reis voorziet in een modelmatige weergave van hoe een proefplek zich kan ontwikkelen. Het zijn thema's die op een bepaald moment om aandacht vragen.

Viervoudig luisteren
Liefhebben & Dienen
Community opbouwen
Geloofsleven ontdekken
Kerk-zijn vormgeven
Doorgaan & Delen

Pioniersreis - zeil Het reisthema 'viervoudig luisteren’ is, naast de reis, ook gekoppeld aan het zeil. De wind van de Geest blaast hierin als je goed blijft luisteren.  Viervoudig luisteren

Pioniersreis - voorwiel

Aan de voorkant zit het dubbelbandige stuurwiel, dat staat voor een ‘duidelijke missie’. Hierbij horen de thema’s ‘haalbare missie’ en ‘context gevoelige communicatie’

Haalbare missie & Contextgevoelige communicatie

Pioniersreis - zijwiel 1

Eén van de dubbelbandige achterwielen staat voor een ‘stabiel team’. Hierbij horen de thema’s ‘gezonde teamcultuur en gedeeld leiderschap’.

Gezonde teamcultuur & Gedeeld leiderschap
Pioniersreis - zijwiel 2

Het andere dubbelbandige achterwielwiel staat voor een ‘solide basis’. Hierbij horen de thema’s ‘sterke samenwerking’ en 'financiële duurzaamheid’.

Sterke samenwerking & Financiële duurzaamheid

Samenwerkingspartners

Leren pionieren is ontwikkeld op basis van tien jaar ervaring met pionieren binnen verschillende kerken in Nederland. Er is ook veel geleerd van de Fresh Expressions beweging in Engeland. Het is een initiatief van de Protestantse Kerk in Nederland in samenwerking met de volgende partners:

IZB logo
BRF