Communicatie en PR

De meeste plaatselijke kerken hebben geen communicatiemedewerker. Toch zijn er in een gemeente vaak mensen te vinden die ervaring hebben op dit vlak of er zelfs hun vak van hebben gemaakt.

Schakel hen vooral in. U kunt ook hulp en begeleiding zoeken bij een gemeentebegeleider die hierin gespecialiseerd is

Tips

  • Wees duidelijk over wie je bent. Wat is je identiteit? Probeer specifiek te zijn.

Folder

  • Zorg voor een goede folder die antwoord geeft op de vier w’s: wie, wat, waar en waarom. De folder laat zien wat er in de kerk gebeurt: kerk doopt, trouwt, heeft een luisterend oor, enzovoort. Zorg voor een goede vormgeving en zorg dat de folder in grote hoeveelheden op een zichtbare plaats in de loop van het kerkgebouw aanwezig is. Denk ook aan andere plaatsen: kappers, supermarkten, huisartsen, bibliotheken.

Website

  • Zorg voor een aantrekkelijke website. Leg de nadruk op mensen, niet op gebouwen. Laat gemeenteleden zien die kort vertellen waarom ze bij de kerk horen.

  • Zorg wekelijks voor nieuwe informatie op de website.

  • Laat uw predikant op de website aankondigen waar de dienst de komende zondag over gaat, uitlopend op een korte, prikkelende vraag of thema. Liefst geïllustreerd met een beeld.

  • Wat zet je op de website in de etalage? Interne informatie of juist activiteiten die ook aansprekend zijn voor buitenstaanders?

  • Lange lappen tekst over visie en missie horen niet op een website.

  • Laat een jongere of een buitenstaander reageren op de teksten. Zowel op de website als op het kerkblad. Zijn ze helder? ‘Vorming en toerusting’ is typisch ‘kerk’. Maak er ‘cursusaanbod’ van.

  • Zorg voor een button ‘contact’ waar mensen hun naam en e-mailadres / telefoonnummer kunnen achterlaten, maar zelf ook contactgegevens kunnen vinden van de predikant.

  • Stel de predikant goed voor, met een foto.

  • Maak gebruik van de sociale media: een Facebookpagina is interactiever dan een website.

huis-aan-huisblad

  • Kun je als kerk een column verzorgen in een huis-aan-huisblad?

  • Wat kondig je aan in zo’n blad?

  • Koop af en toe een paginagrote advertentie, bijvoorbeeld rond Kerst of rond Kerkproeverij.

> Zie ook deze themapagina over communicatie