Structuur Protestantse Kerk

De Protestantse Kerk is van onderaf georganiseerd. Lokale kerken bepalen hun eigen beleid, maar wel binnen de regels van de kerkorde.

Landelijk bestuur

Vanuit de plaatselijke kerken worden 75 mensen afgevaardigd naar de landelijke kerkvergadering (generale synode). De generale synode bestaat uit 75 vrijwillige bestuursleden die ambtsdrager (predikant, diaken of ouderling) zijn in hun lokale kerk. Twee keer per jaar vergaderen zij meerdere dagen over het beleid van de Protestantse Kerk.

Dagelijks bestuur

Het dagelijks bestuur van de landelijke kerk (moderamen) bestaat uit vijf leden. De belangrijkste functie in het moderamen is de algemeen secretaris (scriba).

Algemeen secretaris

De scriba geeft inhoudelijk leiding aan de Protestantse Kerk in Nederland. Hij denkt vanuit theologisch perspectief na over de koers van de Protestantse Kerk. De taken van de algemeen secretaris zijn vooral inspirerend en beleidsvoorbereidend. Daarnaast representeert de scriba de Protestantse Kerk in kerkelijke en maatschappelijke verbanden. Het ambt van scriba wordt altijd vervuld door een predikant. Hij/zij wordt voor een periode van vijf jaar benoemd door generale synode.

Directie

De Dienstenorganisatie heeft een algemeen directeur, die wordt benoemd door de synode, op voordracht van het bestuur van de Dienstenorganisatie en het moderamen van de generale synode. De algemeen directeur is belast met de beleidsmatige voorbereiding en uitvoering van bestuursbesluiten en met de dagelijkse leiding en organisatie van de Dienstenorganisatie.

Algemeen directeur is H. Feenstra. Plaatsvervangend directeur is ds. mr. J.P. van Ark (tevens manager Kerk en Werk).

>Contact: directie@protestantsekerk.nl; (030) 880 1405

Bestuur dienstenorganisatie

Het bestuur van de dienstenorganisatie bestaat uit zes leden, die worden benoemd door de synode. Een van hen is lid van het moderamen (dagelijks bestuur) van de generale synode, rechtstreeks aangewezen door de synode. Ook de synodescriba is bestuurslid.

Bestuursleden zijn: mw. G. Prins (voorzitter); mr. W. van Leussen (secretaris); M. van Ginkel RA, G.L. Westerveld, ds. R. de Reuver (scriba) en M. van der Klooster vanuit het moderamen. H. Feenstra (algemeen directeur) is adviseur van het bestuur.

>Contact: bestuur@protestantsekerk.nl; (030) 880 14 05

Het bestuur bestuurt de Dienstenorganisatie, op basis van het door de synode vastgestelde beleidsplan en de door de kleine synode vastgestelde begroting. Ook draagt het bestuur zorg voor het voorbereiden van het beleidsplan dat de synode moet vaststellen, vooral over de onderwerpen:

  • de dienstverlening ten behoeve van de opbouw van de gemeenten;
  • de zorg voor de opleiding en begeleiding van predikanten en kerkelijke werkers;
  • de theologische arbeid van de kerk;
  • de missionaire, diaconale en oecumenische opdracht van de kerk;
  • de ondersteuning van het werk van en ten behoeve van de meerdere vergaderingen.

Het bestuur zorgt ervoor en ziet erop toe dat dit beleid wordt uitgevoerd, en dat daarvoor fondsen worden geworven. Het bestuur draagt bovendien zorg voor de vermogensrechtelijke aangelegenheden van de dienstenorganisatie en voor de uitvoering van kerkordelijke regelingen.synode.
>Bron: Generale Regeling voor de Dienstenorganisatie

Downloads