Zeven manieren om een groene(re) kerk te worden

God gaf ons de taak en opdracht om voor Zijn schepping te zorgen. Daarom zoeken veel kerken naar een meer duurzame en groene manier van kerk-zijn. Maar waar begin je? En welke mogelijkheden zijn er allemaal? Zeven tips om jou én je kerk op weg te helpen.

1: Kijk in de toolkit van GroeneKerken

GroeneKerken ondersteunt en inspireert geloofsgemeenschappen om duurzamer en groener te worden. Kijk eens rond in de toolkit van GroeneKerken en ontdek wat er allemaal mogelijk is. Van jullie inkoopbeleid tot de eredienst, van de led-lampen tot jullie bankrekening, overal zijn mogelijkheden om groener te worden. Kies het thema dat past bij jullie kerk en ga aan de slag! En vergeet daarna niet om je aan te melden als groene kerk en onderdeel te worden van het netwerk van bijna 400 groene kerken.

2: Zoek medestanders in je kerk

Ben je enthousiast over duurzaamheid en wil je je kerkgemeenschap daarin meenemen? Start dan een werkgroep. Zoek medestanders op en breng in beeld waar jullie als kerk staan. Bespreek ook wat je samen zou willen aanpakken. Vraag als het kan ook een welwillende diaken, ouderling of kerkrentmeester in jullie werkgroep. Lukt dat niet? Vertel dan sowieso enkele kerkenraadsleden vanaf het begin op een informele manier waar je mee bezig bent. Informeer de hele raad op een meer formele manier als je wat verder bent.

3: Leg zonnepanelen op jullie kerkgebouw(en)

Veel groene kerken starten met het leggen van zonnepanelen op hun kerkdak. Hiermee help je als kerk zichtbaar mee aan het fossielvrij maken van Nederland. De zelf opgewekte groene stroom kunnen jullie gebruiken voor het eigen stroomgebruik. De investering in een zonnestroomsysteem verdient zich in zeven tot tien jaar terug, waarna jullie nog 15 tot 20 jaar nagenoeg gratis kunnen profiteren van lagere jaarlijkse energielasten.

Voordat zonnepanelen kunnen worden aangeschaft moeten jullie onderzoeken of het kerkdak hiervoor geschikt is en hoeveel zonnepanelen er op het dak geplaatst kunnen worden. In de toolkit van GroeneKerken vind je een leidraad die als houvast kan dienen. Ook vind je alles over de financiële voordelen van zonnepanelen.

4: Organiseer een groene dienst

Wil je in je kerk graag meer mensen enthousiast maken voor de schepping en duurzaamheid? Dan is het houden van een scheppingsviering of themadienst een mooie manier. Je kunt aansluiten bij de Micha Zondag of de Week van Duurzaamheid in oktober. Ook bid- en dankdag zijn mooie momenten waarbij je met een groene viering kunt aansluiten. Wil je een ontmoeting organiseren buiten de zondagse dienst? Nodig dan een spreker uit, bijvoorbeeld rond het thema duurzaam inkopen, of energie. Je vindt een lijst met sprekers op de website van GroeneKerken

5: Onderzoek de mogelijkheden van jullie kerktuin

Jullie kerktuin en -gebouw kan ruimte bieden aan de natuur. De tuin kan natuurvriendelijk worden aangelegd zodat het insecten en andere dieren aantrekt. Een kerkgebouw is vaak geschikt als nest- of rustgelegenheid voor vogels en vleermuizen. Zo krijg je een stukje natuur rond de kerk en laat je iets zien van Gods schepping en jullie zorg hiervoor. Hierin kun je ook samenwerken met de buurt, zodat er verbinding ontstaat.

Via A Rocha kun je in kaart brengen hoe je de natuur rond jullie kerk de ruimte kunt geven. Hiervoor kunnen jullie als kerk de EKO-scan invullen. Jullie krijgen een specifiek advies van een ecoloog voor de mogelijkheden van jullie kerktuin.

6: Koop Fairtrade producten

Je kunt duurzame keuzes maken in je koopgedrag. Van schoonmaakmiddelen tot koekjes, van kleding tot de paaskaars. Er is heel veel mogelijk. Kijk samen met jullie koster of kerkbeheerder of je tijdens en rond de kerkdiensten gebruik kunt maken van eerlijke producten. Wil je ook je kerkleden aanzetten tot duurzaam koopgedrag? Organiseer dan een workshop of lezing van ‘God in de supermarkt’. In de bijeenkomsten van ‘God in de supermarkt’ verken je de keuzes die je maakt in jouw rondje door de supermarkt.

7: Abonneer je op de nieuwsbrief van GroeneKerken

Abonneer je op de nieuwsbrief van GroeneKerken en ontvang maandelijkse inspiratie en tips om je kerk te vergroenen. Ook vind je in de nieuwsbrief een overzicht van allerlei groene activiteiten en de nieuwste groene kerken.

Of abonneer je op de wekelijkse voorbede voor duurzaamheid van de ‘Werkgroep Duurzaam Geloven Sint Maarten’. Initiatiefnemer Ton van Leur bestudeert elke week de krant op het thema duurzaamheid. Als hij een onderwerp vindt, kijkt hij wat daarover geschreven is in Laudato Si', de encycliek van paus Franciscus. Met die input schrijft hij een actueel punt van voorbede. Zo kun je als kerk wekelijks bidden voor duurzaamheid.

Naar de website van GroeneKerken

Lees ook wat de Protestantse Kerk doet op het gebied van duurzaamheid: