Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud

Troost kans voor de kerk

Voor het eerst haakt de Protestantse Kerk in Nederland aan bij de Maand van de Spiritualiteit.

Meer dan 100 gemeenten doen mee aan de campagne ‘Geloven doe je in de kerk?’. De boodschap van de campagne is dat naast geloven er ook ruimte is in de Protestantse Kerk voor twijfel, troost, onthaasting, helpen, nadenken en verwondering.

Op de posters staan leden van de Protestantse Kerk. Hun verhaal is te lezen via de campagnewebsite www.gelovendoejeindekerk.nl.

Twijfel en verwondering

Uit onderzoek in opdracht van de Protestantse Kerk blijkt namelijk dat 71% van de Nederlanders denkt dat je in de kerk niet kunt twijfelen aan het bestaan van God; 53% denkt dat je niet zelf mag nadenken, maar klakkeloos moet geloven en 56% denkt dat er geen ruimte is voor verwondering. 

Ook blijkt dat voor een deel van de Nederlanders troost (34%), onthaasting (32%) en meedoen aan maatschappelijke activiteiten van de kerk (30%) redenen zijn om naar de kerk te gaan.

Zo’n 275.000 mensen - 3% van de Nederlanders tussen de 13 en 54 jaar - die nu nooit naar een kerk gaan, zouden eigenlijk wel eens willen gaan.

Meeleven

Het thema van de Maand van de Spiritualiteit is ‘Compassie’. Naar aanleiding hiervan heeft de Protestantse Kerk een onderzoek naar het meeleven (compassie) van Nederlanders laten uitvoeren door Ipsos.

Nederlanders leven vooral mee met familie (97%) en mensen uit hun directe omgeving (89%). Ook met Nederlandse slachtoffers van rampen (65%), slachtoffers van natuurrampen (62%) en eenzame mensen (53%) leeft de meerderheid van Nederlanders mee.

Bij grote gebeurtenissen - zoals de ramp met de MH17- speelt de kerk vaak een troostende rol. Terwijl 21% van de Nederlanders wel eens naar een kerk gaat, vindt 39% van de Nederlanders het goed dat de kerk een rol speelt in momenten van gezamenlijk meeleven.

Meedoen?

Het is voor gemeenten nog steeds mogelijk om aan de campagne mee te doen. De Maand van de Spiritualiteit loopt tot en met 12 februari. Maar ook daarna is het materiaal nog bruikbaar. >Bekijk het materiaal hier (posters en reclamezuilen) 

Lees meer over

Het thema Communicatie