Top2000 kerkdienst organiseren in uw gemeente? 5 tips om zelf aan de slag te gaan!

De Top2000 staat vol mooie nummers over liefde, hoop en verdriet. Iedereen kent wel een nummer en heeft hier een bepaalde ervaring mee of herinnering aan. Heel veel liedjes blijken prachtig te passen in een kerkdienst. Steeds meer kerken in Nederland organiseren een Top2000-kerkdienst. In 2018 deden 128 gemeenten mee! Lees hier hoe u zo´n dienst in uw eigen gemeente kunt organiseren.

Popmuziek spreekt veel mensen aan, zowel binnen als buiten de kerk. Het blijkt dat veel mensen van buiten de kerk het leuk vinden om zo’n dienst te bezoeken. Steeds meer gemeentes kiezen ervoor één keer per jaar een kerkdienst te organiseren waarin popliedjes centraal staan en een relatie wordt gelegd met het christelijk geloof.

Prachtavond in IJsselstein

De protestantse gemeente IJsselstein heeft al een aantal keer een Top2000-dienst georganiseerd. Ds. Irene van der Meulen is er erg enthousiast over. "Zóveel mensen, zóveel mensen die niet vaak naar de kerk komen maar voor deze dienst graag wilden komen. Samen genieten van muziek, samen zoeken naar hoop en vertrouwen. Een prachtavond!"

Het vergde wel een gedegen voorbereiding, vertelt Irene. "We spraken uren met elkaar over het repertoire: welk nummer wel, welke niet? En over hoe we de PR, sponsoring, licht en geluid zouden aanpakken. Maar je hoort mij niet klagen: met een leuke groep mensen werken aan een prachtige kerkdienst, dat is geen straf!"

De Top2000-kerkdiensten in IJsselstein waren heel geslaagd. Een overvolle kerk, mooie nummers. Irene: "Nooit eerder maakte ik mee dat mensen 45 minuten voor aanvang van de dienst al staan te wachten voor dichte deuren. De band- en koorleden speelden de sterren van de hemel. Alles viel op zijn plek, het was de bekroning van een half jaar voorbereiding. Ik ben trots op de vele mensen die dit mogelijk maakten."

Zelf een Top2000-kerkdienst organiseren

Er is ontzettend veel popmuziek voorhanden waardoor mensen geïnspireerd en getroost worden. Gasten van een Top2000-dienst herkennen hun eigen muziek en ervaren dat er ruimte en waardering in de kerk is voor die muziek. Hieronder een aantal tips voor het organiseren van een Top2000-kerkdienst in uw gemeente:

• Vorm een team van vrijwilligers die het leuk vinden om een bijzondere dienst neer te zetten. Kom een avond bij elkaar en bespreek met elkaar wat je zou willen bereiken.
  • Regel alles op tijd, vooral een ruimte en de band. Bovendien heeft de band/het koor tijd nodig om de nummers te oefenen.
  • Meld u aan via de website www.top2000kerkdienst.nl en ontvang een (basis-)startpakket met daarin o.a. voorbeeld-liturgieën, een concept-persbericht en een uitgebreid stappenplan.
  • U kunt op de Top2000-website een eigen pagina aanmaken, waarop dan ook de eigen favorieten van de eigen gemeente te zien zullen zijn. Zorg ervoor dat mensen gaan stemmen en deel af een toe wat leuks zodat u (potentiële) bezoekers blijft boeien.
  • Het is mooi als de liederen gezongen worden door een band, dit geeft een extra dimensie aan de dienst. Natuurlijk kunt u ook de beamer starten en de nummers draaien vanaf Youtube. Door u aan te melden via de Top2000-website krijgt u de link naar een Youtube-kanaal met Top2000-video’s.

Ga naar www.top2000kerkdienst.nl