Tien tips voor een groet op de paaskaart

Ook dit jaar ontvangen duizenden gedetineerden een kaartje met Pasen. Zo’n groet doet goed: zij kunnen een hart onder de riem goed gebruiken in hun situatie. Doet jouw gemeente ook mee aan de Paasgroetenactie? Tien tips voor een persoonlijke bemoediging op de paaskaart.

Traditiegetrouw organiseren de Protestantse Kerk en Kerk in Actie in de Veertigdagentijd de Paasgroetenactie. Honderden kerken in het hele land doen mee: gemeenteleden schrijven een groet naar gedetineerden in binnen- en buitenland. Het thema van dit jaar is 'Ga mee!’

Inleven in situatie

Het ontvangen van een paasgroet doet goed. Gevangenen realiseren zich dat er mensen zijn die zich inleven in hun situatie. “De vrouw die dit geschreven heeft, kent mij helemaal niet en toch krijg ik deze kaart”, was de verbaasde reactie van een vrouwelijke gedetineerde toen ze een paasgroet ontving.

Hieronder een aantal teksten die je op de kaart(en) zou kunnen schrijven.

1. ‘Ik hou van jou’, zei Jezus. Hoeveel dan? Zoveel---------- zei Hij, spreidde zijn armen en stierf voor mij. Pasen: Feest van (ver)gevende liefde van God speciaal voor jou en mij.
  2. De Heer is je schild en bevrijder,
    de Redder, die niet van je wijkt.
    Onder zijn vleugels ben je veilig,
    zijn wieken beschermen.
    Zijn trouw is een veilig Schild.
  3. Gods liefde voor mensen is zo groot, dat God zijn enige Zoon Jezus gegeven heeft. Iedereen die in Hem gelooft zal niet sterven, maar voor altijd leven.
  4. Dankzij Jezus Christus zijn onze zonden vergeven. Door zijn lijden zijn wij bevrijd. Ooit leken we verdwaalde schapen, maar nu hebben we Christus gevonden. Onze herder beschermt en zorgt voor jou en mij.
  5. God, Vader van onze Heer Jezus, bescherm mij. Houd mij vast wanneer ik wankel, als mijn wortels moeizaam hechten en ik dreig te vallen.
  6. De Heer is met jou in de ochtend, in de avond,
    in jouw komen en jouw weggaan,
    in jouw huilen, in jouw lachen. Hij is met jou.
  7. Vertrouw op God als het leven zwaar is, want Hij zal voor je zorgen.
  8. Je bent altijd geliefd! Niet om wat je kunt, maar om wie je bent: kind van God.
  9. Je bent mens, geschapen naar Gods beeld.
  10. Onze beste wensen, ook voor de toekomst. Verlies de hoop niet.

Deze teksten zijn ook in het Engels beschikbaar (Engelse kaarten zijn bestemd voor buitenlanders in Nederlandse gevangenissen).

Lees ook: