Reizende tentoonstelling over ons slavernijverleden

Met als doel ontmoetingen van mens tot mens te faciliteren en vastgeroeste denkpatronen, verbeeldingen en houdingen te veranderen, reist de tentoonstelling ‘Slavernijverleden en kerken in Nederland’ vanaf begin volgend jaar langs kerkelijke gemeenten. De tentoonstelling is eenvoudig aan te vragen.

Verwerking slavernijverleden

De tentoonstelling is een initiatief van de werkgroep ‘heilzame verwerking van het slavernijverleden’ in samenwerking met de Protestantse Theologische Universiteit (PThU).

Tot eind januari is deze te bekijken bij de PThU (Boelelaan 1105 in Amsterdam), daarna gaat deze op reis langs verschillende kerkelijke gemeenten. De initiatiefnemers hopen met de tentoonstelling vastgeroeste denkpatronen, verbeeldingen en houdingen te veranderen, en hiermee bij te dragen aan de gezamenlijke verwerking van het slavernijverleden in ons land.

Reizende tentoonstelling

Bij de opening van de tentoonstelling op 14 oktober jl. gaf ds. Marco Batenburg, preses van de generale synode, aan blij te zijn met deze tentoonstelling. “Het is van groot belang om ons verleden eerlijk onder ogen te zien. Te lang is voorbijgeleefd aan deze donkere geschiedenis, als iets van ooit en van toen. Maar nog steeds zijn er allerlei vormen van slavernij in deze wereld. Nog steeds worden mensen tot bezit gemaakt. Daarom zijn we ook zo blij dat deze tentoonstelling door het land gaat reizen. Ik hoop dat deze in kerkelijke gemeenten leidt tot bewustwording van en gesprek over het verleden, en aan vormen van heling en werkelijke ontmoeting.”

Slavernijverleden bespreekbaar maken

De tentoonstelling is onderdeel van een serie activiteiten die de werkgroep ‘heilzame verwerking van het slavernijverleden’ organiseert. De werkgroep, een initiatief van onder meer de Lutherse Kerk in Amsterdam en inmiddels ook andere Amsterdamse protestantse gemeenten, wil het thema slavernijverleden bespreekbaar maken in kerkelijke gemeenten, en vervolgens zoeken naar een ‘heilzame verwerking’ ervan. Een ander doel van de werkgroep, lobbyen voor academisch onderzoek naar de betrokkenheid van (protestantse) kerken bij het koloniale verleden, is inmiddels bereikt. Dat onderzoek wordt uitgevoerd door de PThU en de VU, in samenwerking met de Protestantse Kerk.

Aanvragen tentoonstelling

Kerkelijke gemeenten kunnen de tentoonstelling aanvragen door een mail te sturen naar info@diaconie.com (lutherse diaconie Amsterdam), o.v.v. ‘reizende tentoonstelling’. De prijs bedraagt 200 euro, excl. vervoer en drukkosten van de bijbehorende catalogus. De tentoonstelling is via een personenauto te vervoeren.