Online platform helpt pastores bij pastoraat verlenen aan Oekraïense vluchtelingen

Stichting Gave en Stichting Geloofsinburgering maken pastorale zorg beschikbaar via een nieuw online platform. Vanaf dinsdag 15 maart kunnen predikanten en voorgangers zich via PastorsvoorOekrainers.nl aanmelden als zij adequate interculturele pastorale zorg willen verlenen aan vluchtelingen uit Oekraïne die bij hen in de buurt terecht komen.

Pastorale zorg is hard nodig in de traumatische situatie waar de Oekraïense vluchtelingen mee te maken hebben: het omgaan met trauma’s, het gescheiden zijn van familieleden en de oorlog die zoveel pijn en lijden veroorzaakt. Gave en Geloofsinburgering willen met het nieuwe online platform pastorale zorg breed beschikbaar maken voor Oekraïense vluchtelingen in Nederland.

Online training voor pastores

Na aanmelding via de website doorlopen de pastores een online training met daarin informatie over Oekraïense cultuur, Oekraïens christendom en spiritualiteit, acuut trauma, langduriger traumazorg en concrete tips voor pastoraal contact en zorg vanuit de kerk. De modules worden o.a. verzorgd door prof. Hanneke Schaap-Jonker (rector van het Kennisinstituut Christelijke GGZ, en bijzonder hoogleraar klinische godsdienstpsychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam) en prof. Heleen Zorgdrager (hoogleraar Systematische Theologie Protestantse Theologische Universiteit en hoogleraar aan de Katholieke universiteit in Oekraïne).

De pastores die de modules doorlopen hebben, zijn toegerust om zelf proactief aan de slag te gaan. Daarnaast kunnen ze ook vermeld worden op een kaart van Nederland zodat Oekraïners zelf, maar ook gastgezinnen en mensen vanuit opvanglocaties contact kunnen zoeken met de pastores. Pastoraal werkers die de training volgen, ontvangen een screening voordat ze op de site vermeld kunnen worden. Particulieren kunnen ook meedoen aan de training, maar krijgen geen plek op de website.

Het platform is een initiatief van Stichting Gave en Stichting Geloofsinburgering.

Aanmelden kan via www.pastorsvooroekrainers.nl

Foto: Finn Church Aid/Antti Yrjonen