Paasgroetenactie 2023: het graf is opengebroken, Jezus leeft!

De voorbereidingen voor de Paasgroetenactie 2023 zijn in volle gang. Samen met gedetineerden in de vrouwengevangenis van Nieuwersluis ontwierp justitiepredikant Harma Zuidersma het kunstwerk voor de cover van de paasgroetenkaart. “Als de handen bezig zijn, ontstaat het (geloofs)gesprek aan tafel als vanzelf.”

Pastoraal atelier

Samen met vrouwelijke gedetineerden in Nieuwersluis maakte Harma Zuidersma het kunstwerk dat afgebeeld staat op de nieuwe paaskaarten. In het ‘pastoraal atelier’, onderdeel van het stiltecentrum in de gevangenis, gingen ze samen aan tafel. Terwijl hun handen bezig zijn, ontstaat het (geloofs)gesprek als vanzelf. “Je hoeft elkaar niet in de ogen te kijken terwijl je bezig bent”, vertelt Zuidersma. “Dat geeft een stukje veiligheid voor vrouwen die vaak met geweld in aanraking zijn gekomen. Ze moeten opnieuw leren vertrouwen.”

De afbeelding op de paasgroetenkaart 2023: 'het graf is opengebroken, Jezus leeft'

In de dorre vlakte

Zuidersma werkt als kunstenaar graag met organische materialen. Vooral in de gevangenis - waar mensen niet veel van de natuur en de seizoen zien - vindt ze dat belangrijk. Dit keer koos ze ervoor met kastanjes aan de slag te gaan, een vrucht van het najaar. “De stekels van de kastanjes staan voor de ruwe kanten van het leven. Voor gedetineerden is het leven ontdaan van alle franje, ze bevinden zich in een dorre vlakte. Het leven geeft pijn en verdriet, en er lijkt geen uitweg.” Alles verandert als die werkelijkheid wordt opengebroken, ervaart Zuidersma in haar werk in gevangenis. “De liefde van Christus wordt zichtbaar. Daarna kan de onderlinge ontmoeting plaatsvinden en ontstaat er wederzijds begrip. Dat werkt voor de vrouwen bevrijdend, en voelt als een stralend gouden licht. In dit kunstwerk hebben we dat samen afgebeeld.”

Een creatieve middag in het pastoraal atelier

Gemeente binnen de muren

Tijdens de creatieve middagen zijn de vrouwen bezig met het contact met ‘buiten’ dat ze op deze manier leggen. Zuidersma: “De eerste beweging voor deze kaartenactie begint hier bij ons in de gevangenis, door het ontwerpen van de voorkant van de kaart. De vrouwen gaan op deze manier als het ware met kerkleden in het land ‘aan tafel’, hoewel hun werkelijkheid heel anders is.” De bijeenkomsten in het pastoraal atelier zijn waardevol voor Zuidersma. “Gedetineerden hebben het vaak niet getroffen in het leven. Door samen te praten komen ze - soms voor het eerst in hun leven - in aanraking met verbondenheid, veiligheid en persoonlijke aandacht. Daarom is de gemeenschap binnen de muren zo belangrijk. Vrouwen kunnen zich eraan warmen.”

Bemoedigende groet doet goed

De Paasgroetenactie is een jaarlijkse actie van de Protestantse Kerk en Kerk in Actie, waarbij gedetineerden in Nederlandse gevangenissen en Nederlanders in buitenlandse gevangenen een bemoedigende groet met Pasen ontvangen vanuit protestantse gemeenten uit heel Nederland.
Een paasgroet doet gedetineerden goed, weet Harma Zuidersma. “Vrouwen zeggen me: Harma, hoe kan dat nou? Die vrouw die dat geschreven heeft, kent mij helemaal niet. Dit is zo bijzonder! Als iemand iets aardigs, iets warms krijgt, is daar veel waardering voor. Het is goed dat gemeenteleden - buiten de muren - dat weten. Een proces dat hier in de gevangenis begint, wordt op deze manier wederzijds: van binnen naar buiten en weer terug.”

Doe mee in 2023

Ook in de Veertigdagentijd 2023 organiseren de Protestantse Kerk en Kerk in Actie de Paasgroetenactie. Doet jouw gemeente ook (weer) mee? Alle informatie is te vinden op protestantsekerk.nl/paasgroetenactie. Vanaf begin januari 2023 kunnen de kaarten op deze pagina besteld worden. Daarnaast vind je tips voor een bemoedigende groet die je op de kaart kunt schrijven.

Lees ook: