Nieuwe toepassing in FRIS maakt maken meerjarenraming mogelijk

Pro-actief beleid is van groot belang voor een vitale gemeente. Een meerjarenraming is een uitstekend hulpmiddel om meer inzicht te krijgen in de toekomstige financiële positie van gemeente en de diaconie. FRIS (het Financieel Rapportage en Informatie Systeem) biedt vanaf nu de mogelijkheid om zo´n meerjarenraming te maken.

Het advies aan gemeenten is om jaarlijks een meerjarenraming te maken, ter ondersteuning van de beleidsvorming en het jaarlijkse begrotingsproces. Ingrijpende beleidsbeslissingen, zoals over de predikantsbezetting, (des)investeringen, projecten en dergelijke, kunnen niet goed genomen worden zonder het langetermijnperspectief dat een meerjarenraming biedt.

Onmisbaar instrument

Verwachte financiële ontwikkelingen goed in beeld hebben is onmisbaar. “Dit geeft een instrument bij het maken van het beleid voor de gemeente en de diaconie voor de komende jaren,” aldus Wim Oosterom, voorzitter van het Generale College voor de Behandeling van Beheerszaken: “We zijn blij dat FRIS vanaf nu die mogelijkheid biedt.”

Gemeente en de diaconie kunnen zelf bepalen of en wanneer een meerjarenraming gemaakt wordt. Een meerjarenraming moet alleen in bepaalde situaties, zoals bijvoorbeeld bij een aanvraag voor een solvabiliteitsverklaring, bij het Classicale College voor de Behandeling van Beheerszaken ingediend worden.

Veel meer inzicht

De eerste meerjarenraming kan in FRIS gemaakt worden zodra de jaarrekening 2019 ingediend is. Vanuit een meerjarenraming kan in FRIS eenvoudig een begroting voor het volgende jaar opgesteld worden. Daardoor geeft het maken van een meerjarenraming nauwelijks meer werk, maar wel veel meer inzicht.

Een aantal praktische zaken voor het gebruik en de ondersteuning van de meerjarenraming in FRIS is te vinden bij de veelgestelde vragen op protestantsekerk.nl/fris.

Foto: Unsplash.com