Musical over de toekomst van de kerk: een absolute aanrader

De gereformeerde kerk en hervormde gemeente van Berkel en Rodenrijs produceerden samen de musical Het Pakhuis, waarin het over de toekomst van de kerk gaat. De musical is zo inspirerend, dat die ook buiten Berkel en Rodenrijs zou moeten klinken. De kerken stellen het script beschikbaar voor andere gemeenten.

Na afloop van de musical Het Pakhuis krijgen we een blad waarop bij alle liedjes het thema van vanavond wordt toegelicht. Dat is handig, zo kun je alles nog eens de revue laten passeren. Ook is het handig dat dat thema niet van tevoren was duidelijk gemaakt. Daardoor valt voor de kijker en luisteraar langzaam het kwartje, naarmate de avond vordert.

Wat dat thema is ga ik niet verklappen, want dan is voor u – potentiële bezoeker – de lol eraf. Het thema is het antwoord op de vraag: wat is de toekomst van de kerk, hoe willen we kerk zijn? Oké, ik licht een tipje van de sluier op. Een van de consequenties van het antwoord is dat we niet per se een pasklare oplossing hebben. Maar ook worden er in de musical juist een heleboel praktische maatregelen en ideeën geopperd. Het maakt dat je na afloop met een warm gevoel en vol goede moed naar huis gaat.

In het verhaal wordt de kerk voorgesteld als een Bijbels Openluchtmuseum, waarmee het helaas financieel niet zo goed gaat. De man achter de kassa is erbij in slaap gevallen en de directeur is enigszins verstikkend bezig om de collectie in stand te houden. Maar gelukkig heeft het museum ook een tuin, waarvan de gewassen opvallend goed groeien en bloeien. Er komt een bankier op bezoek, strak in het pak, die in zakelijke taal probeert te analyseren waarom het museum niet rendabel is. Hij huurt drie consultants in die plannen moeten maken. Tussendoor bezoekt een journalistenduo de tuin, zij willen voor de wetenschapsbijlage van de krant onderzoeken waarom de tuin zo floreert. Ze ontdekken uiteindelijk het geheim!

De dialogen zijn grappig, ernstig, zoekend en ontroerend. Ze worden afgewisseld met een enorm aantal liederen, die ik allemaal onthutsend professioneel vond. In een straf tempo volgen snel-ritmische, gevoelig-langzame en echte rocknummers elkaar op. Het enthousiasme van het koor spat eraf, dat kan ook niet anders met zo’n dirigent die zijn hele lijf in de muziek gooit. Dan is er nog de band die dit alles begeleidt; hun muziek staat als een huis. Verder krijg je een heleboel solo’s voorgeschoteld. Prachtig gezongen, stuk voor stuk, wat een talent bevindt zich in de gereformeerde kerk en hervormde gemeente van Berkel en Rodenrijs!

Dat talent hebben zeker ook de schrijvers van dit geheel. Dit is geen van A naar B lopend verhaal. De scenes krioelen door elkaar heen en naarmate de avond vordert, ontdek je welke lijnen er samenkomen. Zo worden we om de zoveel tijd vergast op een stukje bijbelquiz – met drie kandidaten en zo’n gladde quizmaster. Ook treden er regelmatig bijbelse figuren op: Jozef, Zachëus, Mirjam en nog een heel rijtje. Deze bijbelse tussendoortjes geven een eigen diepte aan het verhaal en tonen een belangrijke bouwsteen van de kerk: de Bijbel.

In de musical roept de toekomst van de kerk veel overwegingen, ideeën, mogelijke antwoorden en ook nieuwe vragen op. Een van de schrijvers vertelt dat die veelheid vroeg om een groot aantal invalshoeken. Met het gevolg dat Het Pakhuis zowel de diepte als de breedte ingaat en je als bezoeker zeer voldaan naar huis gaat. Ik kan me bovendien voorstellen dat je als gemeente, na het uitvoeren of bezoeken van deze musical, geïnspireerd verder met elkaar in gesprek gaat. Een absolute aanrader!

Auteur: Margot C. Berends

Deze musical ook uitvoeren in uw gemeente? Mail naar musical@kerk-de-ark.nl. De makers sturen u dan het script.

Foto: Jurriaan Weerheijm