Klimaatmars, klimaatlied, klimaatgebed

Ook de kerken lopen mee in de landelijke klimaatmars op zondag 10 maart 2019. Voorafgaand aan de mars vindt er een oecumenische viering plaats die georganiseerd is door de Groene Kerken beweging. In deze viering bidt ds. René de Reuver om een zegen. Daarnaast is er een klimaatlied en gebed beschikbaar.

Klimaatmars

Vanuit de organisatie 'Groene Kerken' worden kerken gevraagd om mee te doen. "Door mee te lopen aan de klimaatmars willen we kenbaar maken dat we als gelovigen het zorgen voor Gods schepping erg belangrijk vinden."

Alle deelnemende kerken verzamelen zich om 12.15 uur voor de Dominicuskerk in Amsterdam (Spuistraat 12). Aansluitend wordt de klimaatmars gezamenlijk gelopen.

• 12.30 Start met een gezamenlijke opening en gebed. Voorgangers zijn ds. René de Reuver, scriba generale synode en mgr. Jan Hendriks, hulp­bis­schop van het bisdom Haarlem-Amsterdam.
  • 13.00 Start klimaatmars
  • 16.00 Einde klimaatmars
  • 17.00 Gebedsdienst voor schepping en natuur in Noorderkerk te Amsterdam (Noordermarkt 48, aan de Prinsengracht). Voorganger is ds. Paul Visser.

Klimaatlied voor kerken

Theoloog en dichter André Troost schreef op verzoek van A Rocha een lied van verootmoediging en hoop. A Rocha biedt het lied Kyrieleis – heb medelijden aan de kerken aan met het verzoek om het op 10 maart een plek te geven in de liturgie. Het lied is geschreven op een bekende melodie en dus gemakkelijk te zingen.

Meer informatie over het klimaatlied

Gebed bij de klimaatmars

Ds. Nynke Dijkstra schreef een gebed bij de klimaatmars dat gemeenten eventueel kunnen bidden op zondag 10 maart.

Goede God, U bent de Schepper van al wat leeft. U hebt deze aarde aan ons toevertrouwd. Vandaag kreunt de schepping onder het gewicht van ons mensen. We vervuilen en verbruiken de bronnen van het leven. We tasten uw wereld, mensen en dieren en de schoonheid van de aarde aan om ons economisch gewin.

We bidden U: ontferm U over ons.
Help ons om nieuwe wegen te gaan en stappen te zetten.

We bidden om wijsheid voor mensen die leiding geven, in de politiek, in het bedrijfsleven en in de wetenschap. Dat er een gezamenlijke inspanning zal zijn om het tij te keren - vanuit een groeiende beweging van mensen, die zich hiervoor inspannen.

We bidden dat de stakende tieners en de mensen van de klimaatmars vanmiddag gehoord en gezien zullen worden - dat er zo vernieuwing mogelijk zal worden met het oog op de toekomst van uw aarde, voor onze kinderen en kleinkinderen. Kyrie eleison, Amen.

Bijbelstudie over klimaatverandering

Spreken over klimaatverandering is actueel en niet altijd makkelijk. In deze bijbelstudie worden we uitgenodigd in gesprek te gaan over hoe het thema ons raakt en zet de bijbeltekst ons aan het denken over het perspectief op langere termijn. Wat kunnen we daarin als kerk of gespreksgroep betekenen? Bekijk de website van Kerk in Actie voor deze en andere bijbelstudies.