Kerken veroordelen geweld tegen homoseksuelen

Zeventien Nederlandse kerkgenootschappen hebben op 17 mei een gezamenlijke verklaring ondertekend tegen geweld tegen homoseksuelen. Het document kwam tot stand op verzoek van en onder begeleiding van COC Nederland en het Landelijk KoördinatiePunt groepen kerk en homoseksualiteit (LKP). Tot de ondertekenaars behoren onder meer alle kerken die zijn aangesloten bij de Raad van Kerken in Nederland.

‘We denken niet in alle opzichten gelijk over homoseksualiteit’, aldus de verklaring, ‘maar we zijn één in het geloof dat de mens geschapen is naar het beeld van God en kostbaar is in zijn ogen. Daarom moeten mensen waardig met elkaar omgaan (…) en is geweld tegen homoseksuelen, in welk opzicht dan ook uit den boze.’

Hoopvol en bemoedigend

Drs. Wielie Elhorst, voorzitter van het LKP, is blij met deze gezamenlijke verklaring. ‘De kerken laten door hun handtekening duidelijk zien in wiens voetspoor zij willen gaan: dat van Jezus Christus, die altijd de zijde koos van mensen die letterlijk en figuurlijk de klappen moeten opvangen. De ondertekening is daarom een bijzonder, hoopvol en bemoedigend moment.’

Minister Van Bijsterveldt

De ondertekening vond plaats in aanwezigheid van minister Van Bijsterveldt (OCW, homo-emancipatie) en burgemeester Aleid Wolfsen van Utrecht. Wolfsen noemde het een goede zaak, dat mensen met agressief gedrag jegens homo’s zich nu in ieder geval niet op hun geloof kunnen beroepen. De bijeenkomst werd gepresenteerd door NCRV-presentatrice Jacobine Geel.

Gesprek over homoseksualiteit

De International Day Against Homophobia (Internationale dag tegen homofobie) IDAHO die op 17 mei werden gehouden stond dit jaar in het thema van religie. Deze kerkelijke verklaring kwam tot stand in het kader van het project De Dialoog, dat het gesprek over homoseksualiteit in onder andere godsdienstige kringen stimuleert en faciliteert.

Lees hier een verslag van de bijeenkomst en de gehele tekst van de verklaring.

Foto: Unsplash