Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Kerk in Actie: geef als gebaar eens een cake

Voor Wereldvluchtelingendag, aanstaande zondag, roept Kerk in Actie leden van protestantse gemeenten op om een cake, appeltaart of ander lekkers te delen met een vluchteling. De actie Deel je cake is een coronavariant op de al langer bestaande Tafels van Hoop, waarbij zo’n drieduizend gemeenteleden en vluchtelingen elkaar ontmoeten tijdens een gezamenlijke maaltijd.

"Zo eten met vluchtelingen werkt verbindend,” zegt Marleen de Sterke, woordvoerder van Kerk in Actie. "Maar vanwege corona kan dat niet. Daarom hebben we vorig jaar het alternatief Deel je cake verzonnen. De bedoeling is dat gemeenteleden iets lekkers bakken en geven aan iemand met een status, of langsbrengen bij een asielzoekerscentrum.”

Met de actie wordt een signaal afgegeven dat mensen die gevlucht zijn erbij horen, aldus De Sterke. "In Nederland zijn we niet altijd heel gastvrij, maar dat zouden we wel moeten zijn."

Wereldvluchtelingendag

De actie is nu gekoppeld aan Wereldvluchtelingendag, de dag die in 2000 werd ingesteld door de Verenigde Naties om begrip voor vluchtelingen te creëren. Maar volgens De Sterke kan het ook op andere momenten. "Het is altijd goed om naar elkaar om te kijken. We hebben op basis van de ervaringen van vorig jaar een heel draaiboek opgesteld met tips en adviezen, die kunnen geïnteresseerden zo bij ons aanvragen."

>> Alles wat u kunt doen rond Wereldvluchtelingendag

Noodhulp voor Griekenland

Buiten deze actie wordt zondag in veel vieringen stilgestaan bij het lot van vluchtelingen. Kerk in Actie heeft daarvoor liturgiesuggesties opgesteld. In de meeste protestantse gemeenten zal zondag bij de collecte de noodhulp voor Griekenland centraal staan.

Daarbij wordt ook alvast vooruit gewezen naar de huis-aan-huiscollecte die Kerk in Actie in de week van 22 tot en met 27 november houdt. Vorig jaar gingen collectanten voor het eerst namens de kerk langs de deuren om te collecteren voor vluchtelingenkinderen in Griekenland. Die leverde toen 540.000 euro op.

De Sterke: „We willen het nu nog groter opzetten dan vorig jaar. Daarom beginnen we zondag ook met een campagne om 7500 collectanten en 650 coördinatoren te werven.”

Wilt u ook meedoen als collectant of coördinator? Aanmelden kan via kerkinactie.nl/huisaanhuiscollecte.

Dit artikel is gepubliceerd in het Friesch Dagblad.

Lees ook: