Ideeën voor startzondag - materialen op een rij

Het jaarthema van de Protestantse Kerk 2023/2024 is 'Ga mee! - Samen getuigen van geloof, hoop en liefde'. Het kerkelijke seizoen begint in veel gemeenten met een startzondag. Ook dit jaar zijn er op de site van de Protestantse Kerk weer diverse ideeën en materialen bij dit thema te vinden.

Wat is startzondag?

Startzondag is in de kerk een zondag waarop gemeenten ‘vieren’ dat het kerkelijk seizoen weer start. Vaak is dit ook het moment waarop gemeenten hun jaarthema voor bijvoorbeeld het winterwerk bekend maken. Wanneer startzondag gevierd worden, kiezen gemeenten zelf. Er is geen vaste datum voor startzondag.

Thema startzondag

Het thema van startzondag 2022 is 'Ga mee! - Samen getuigen van geloof, hoop en liefde'. Het thema van de startzondag is tegelijkertijd ook het jaarthema van de Protestantse Kerk. Door het jaar heen worden verschillende invalshoeken van dit thema belicht.

Ideeën voor startzondag

Van liturgische suggesties tot spandoeken. Hieronder een aantal ideeën voor startzondag.

Liturgische suggesties
Preekschetsen, een liturgische schikking en lied 969 'In Christus is noch west noch oost' is te vinden op deze themapagina

Sirkelslag
Ook het bekende spel Sirkelslag haakt aan bij het jaarthema.

Illustratie, vlaggen en spandoeken
Er is een illustratie gemaakt bij het jaarthema ‘Aan tafel!’. Deze afbeelding kunnen gemeenten rechtenvrij gebruiken. Daarnaast zijn er nieuwe vlaggen, spandoeken en beachflags beschikbaar met de tekst ‘Welkom in de kerk’. Deze vlaggen zijn het hele jaar bruikmaar, maar natuurlijk ook op startzondag.

Oproep: hoe vult jouw gemeente de Startzondag in?

Stuur uw ideeën en tips naar tips@protestantsekerk.nl. De leukste ideeën komen op www.protestantsekerk.nl te staan, ter inspiratie voor andere gemeenten. Bedankt alvast!

Kijk voor meer ideeën en materialen op de themapagina Startzondag/Jaarthema:

Illustratie is gemaakt door Studio Rebel. Afbeelding is rechtenvrij te gebruiken door gemeenten.