“Het begrip voor elkaar is toegenomen” - Terugblik en vooruitblik in het jaargesprek

Heeft u zich als kerkenraadslid al voorbereid op het jaargesprek? Steeds meer gemeenten gaan ertoe over om een jaargesprek te voeren met hun predikant of kerkelijk werker. Hoe passend is dat en wat zijn de ervaringen? Deze keer de ervaringen van Betty Halma, scriba in de Protestantse Gemeente Leeuwarden.

Samen terugkijken en plannen maken voor het nieuwe jaar. Dat vindt Betty Halma, scriba in de wijkgemeente de Jacobijner in Leeuwarden, een belangrijk onderdeel van het kerkenwerk. “Het jaargesprek met de predikant en de kerkelijk werker bij ons is er om eerlijk te zijn naar elkaar. Dit vertrouwen over en weer is erg belangrijk.” Dat gaat verder dan het vertrouwen tussen kerkenraad en predikant, ook de gemeente speelt hierbij een rol. Betty Halma: “De gemeente heeft mijn hart en ik draag graag mijn steentje bij. Ik kan mijn werk als scriba goed doen omdat ik gemotiveerd blijf door het vertrouwen en de waardering die de gemeente mij geeft. Het voeren van een jaargesprek hoort hier ook bij, het zorgt ervoor dat beide partijen gemotiveerd blijven.”

Het houden van een jaargesprek, dat kan met de gehele kerkenraad of met een delegatie, wordt niet altijd positief gewaardeerd. Betty Halma: “Het wordt weleens gezien als een controle, maar dat is beslist niet mijn ervaring. Een jaargesprek biedt de mogelijkheid om elkaar te bevragen op de werkzaamheden die over en weer uitgevoerd worden én biedt de mogelijkheid om samen naar oplossingen voor problemen te zoeken. Daar wordt de gemeente alleen maar beter van.”

Samen verantwoordelijk

Het jaargesprek past bij de huidige tijd, vindt Betty Halma; je bent immers samen verantwoordelijk voor de gemeente. “Bij ons bleek er ook vanuit beide partijen behoefte aan. In het jaargesprek kwamen werkzaamheden aan de orde, maar ook ervaringen van de predikant en de kerkelijk werker, zaken waar ze tegenaan lopen. Hieruit volgden weer taken die de kerkenraad op kan pakken. Samen kijk je naar oplossingen. Zonder het jaargesprek was het vast niet zo ver gekomen. Je beseft na afloop van het gesprek dat je gezamenlijk de verantwoordelijkheid draagt, je hoeft het niet alleen op te lossen.”

Het voeren van een jaargesprek vergt enige voorbereiding. Betty Halma: “Wij hebben de predikant en de kerkelijk werker van tevoren gevraagd hun werkzaamheden op papier te zetten. Daarna hebben we ons goed voorbereid door alles te lezen en vragen op te stellen. Ik denk dat de positieve en open sfeer tijdens de gesprekken ook kwam door de goede voorbereiding.”

De brochure ‘Jaargesprekken’ ondersteunt en begeleidt de deelnemers door het jaargesprek. Daarnaast kunnen kerkenraadsleden een training volgen waarbij de praktische en inhoudelijke randvoorwaarden worden uiteengezet. Ook gespreksvaardigheden worden geoefend.

Leeuwarden gebruikt de brochure dit jaar voor het eerst. Betty Halma: “Een handig hulpmiddel omdat je zo geen belangrijke dingen vergeet.”

Aanrader

Na afloop van het jaargesprek zijn de kerkenraad en de predikant/kerkelijk werker vaak nader tot elkaar gekomen en liggen nieuwe plannen voor het komende jaar klaar. Betty Halma herkent dat. “Het heeft bij ons de waardering voor elkaar echt goed gedaan. Ook het begrip voor elkaar is toegenomen. Ik kan het iedere gemeente aanraden.”

Betrokken zijn op elkaar blijft natuurlijk ook buiten het jaargesprek om belangrijk. ”Door regelmatig met elkaar in gesprek te zijn over zaken die de gemeente betreffen blijf je goed op de hoogte van elkaars werkzaamheden. Maar het is ook belangrijk om aandacht te hebben voor persoonlijke omstandigheden. Dat hoort er wat mij betreft ook bij.”

Meer informatie en verder lezen