Geven mensen meer aan de kerk bij een abonnementsvorm?

In januari vraagt de actie Kerkbalans aan gemeenteleden weer een jaarlijkse bijdrage in de kerkelijke kosten. Als je dat bedrag omzet in een maandbedrag, zoals bij een abonnement, geven mensen meer, denkt ds. Rolinka Klein Kranenburg.

Maandbedrag bij abonnement

‘Geef vandaag voor de kerk van morgen’ is, net als dit jaar, de slogan van de komende actie Kerkbalans. Rolinka Klein Kranenburg: “Met Kerkbalans roepen we mensen op te laten zien hoeveel de kerk hen waard is. Als je de gemiddelde bijdrage per jaar omrekent in een maandbedrag, zoals dat werkt bij een abonnement, denk je vaak: dat bedrag kan wel wat omhoog.”

De kerk moet betaald worden

Klein Kranenburg is predikant van de Veenkerk, een van de drie wijken van de Protestantse Gemeente Amersfoort-Noord. Aanvankelijk was de Veenkerk een pioniersplek, nu is ze een volwaardige gemeente van 800 leden. Veel betrokken leden, maar veelal zonder ‘kerkelijke carrière’. “De kerk is iets voor erbij, en er is minder besef van wat het kost om kerk te zijn en dat dit ook betaald moet worden”, zegt Klein Kranenburg. “We hebben een tekort op de begroting van 35.000 euro dat tot nu toe wordt aangevuld door de Protestantse Gemeente Amersfoort-Noord.”

Andere manier van kijken

Er mag dus wel wat geld bij in de Veenkerk. Samen met vrijwilliger Patrick Donath bedacht Klein Kranenburg dat mensen waarschijnlijk meer geven als je hen vraagt wat ze per maand over zouden hebben voor de kerk. “We kwamen op het idee om het te relateren aan abonnementen. Mensen sluiten vaak heel makkelijk een abonnement af zonder echt na te denken hoeveel dat allemaal kost. Wat als je bijvoorbeeld een abonnement zou kunnen afsluiten voor de kerk? We maakten het filmpje Een abonnement op de kerk? voor onze leden om hen op een andere manier naar hun financiële bijdrage aan de kerk te laten kijken.”

Er moet wat gebeuren

De financiële kant van de kerk is nog niet eerder zo gecommuniceerd, zegt Klein Kranenburg. De onderliggende vraag in het filmpje is: ‘Wat is de kerk jou waard?’ “Het laat zien dat de kerk wat kost, en dat we er samen verantwoordelijk voor zijn.” Het filmpje, dat op de website van de Veenkerk te zien is, heeft al reacties opgeleverd. “Ik krijg bezorgde telefoontjes en mailtjes: de Veenkerk gaat toch niet dicht? ‘Nee’, antwoord ik dan, ‘maar er moet wel wat gebeuren’.”

Even omdenken

Klein Kranenburg hoopt dat haar gemeenteleden op een andere manier naar hun financiële bijdrage gaan kijken en dat het tekort op de begroting voor een groot gedeelte ingelopen kan worden. “Ik hoop dat mensen zich gaan realiseren dat de kerk niet gratis is. Van jaarbedrag naar maandbedrag, het is even omdenken. Maar door dat te doen, zie je wat de kerk je per maand zou ‘kosten’, en realiseer je je misschien dat dat bedrag best wat omhoog kan.”

Andere gemeenten mogen dit filmpje gerust plaatsen op hun eigen website, het is met opzet geen plaatselijk verhaal geworden. “Wel fijn als ze vermelden waar het vandaan komt.”