Woensdag 2 maart op NPO2: Gebed voor recht en vrede in Oekraïne vanuit de Domkerk in Utrecht

Op woensdag 2 maart a.s. organiseren de Protestantse Kerk in Nederland en KRO-NCRV in de Domkerk in Utrecht een gebedsmoment voor vrede en recht in Oekraïne. De korte viering vindt plaats om 17.30 uur en wordt door de KRO-NCRV live uitgezonden op NPO2 onder de titel: Vrede is voor iedereen. Voorgangers zijn ds. René de Reuver, scriba Protestantse Kerk, en mgr. Gerard de Korte, bisschop 's-Hertogenbosch. De viering wordt ondersteund door de Raad van Kerken in Nederland. The Psalm Project verzorgt de muziek.

Bekijk via 'Uitzending gemist'

Bij de viering kunnen zo'n 200 mensen aanwezig zijn. Daarnaast is de kerk vanaf 11.00 uur open om een kaars te branden en/of een gebed op te schrijven. Bij het bekende witte Passionkruis kunnen bezoekers stil staan bij de beangstigende en verwarrende gebeurtenissen van afgelopen dagen.

De oorlog in Oekraïne laat niemand koud. Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog vindt er op zo’n grote schaal een invasie plaats op het Europese continent. De KRO-NCRV en de Protestantse Kerk willen met dit moment een ritueel bieden, een plek waar angsten en zorgen neergelegd kunnen worden en waar gesmeekt kan worden om vrede en recht. Ds. de Reuver: “Al eeuwenlang is de kerk dé plek waar mensen - gelovig of niet - met hun zorgen en smeekbedes terecht kunnen.”

Naast de korte meditatie van ds. René de Reuver zal The Psalm Project enkele psalmen uitvoeren. Er wordt o.a. een nieuwe versie van Psalm 20 (uit de te verschijnen bundel Psalmen anders) uitgevoerd. "Deze oeroude teksten blijken immer actueel. De emoties die hier bezongen worden, zijn tot op de dag van vandaag herkenbaar."

Dag van gebed

Woensdag 2 maart is een belangrijke dag in de kerkelijke kalender. Het is Aswoensdag, de start van de veertig dagen in aanloop naar Pasen. Gedurende deze veertig dagen organiseert de Protestantse Kerk The Passion 40daagse. Gemeenten in heel Nederland organiseren kleinschalige en persoonlijke concerten, vaak rond een replica van het bekende witte Passionkruis. Het thema van The Passion 40daagse is, net als van The Passion zelf: Alles komt goed?!

Ds. René de Reuver: "Het thema van The Passion schuurt. Dat alles goedkomt, is waarschijnlijk het laatste wat Oekraïners op dit moment willen horen. Laat staan geloven. Toch is het goed om juist in de tijd op weg naar Pasen je aan deze gedachte vast te klampen. Tegen wil en dank. Vrede en recht zal zegevieren. Dat geloof ik ten diepste."

Klokken luiden

De Raad van Kerken in Nederland roept alle kerken in Nederland op om, voorafgaande aan deze viering, tussen 17.15 – 17.30 uur, de kerkklokken te luiden, als uitnodiging tot deelname aan dit gezamenlijke gebed.

Foto: ANP