Ermelose voorgangers houden oudejaarsconference

Youp van ‘t Hek wilde graag zijn oudejaarsconference in een kerk houden. De predikanten en kerkelijk werker van de Gereformeerde Kerk Ermelo doen het gewoon. Zonder publiek. Volledig online.

Onder het thema ‘Kroonjaar’ reflecteren Irma Jansen-Kleinjan, Henk Jansen, Jan-Willem Leurgans, Marga Snoeij-Bakker en Sjaak Teuwissen met milde spot en zelfspot op het voorbije jaar. De oudejaarsconference wordt op woensdag 30 december om 21.00 uur online uitgezonden.

Humor relativeert

Ds. Sjaak Teuwissen: “We zijn op het idee gekomen in een ministerie-vergadering begin oktober. Er gaan zo ongelooflijk veel activiteiten níét door deze periode, dat je gauw in een soort negatieve spiraal komt te zitten. Een conference leek ons een 'format' om toch op een vrolijke manier het jaar af te sluiten. Humor relativeert ook de nare situatie van deze pandemische tijden.”

Volgens de aankondiging op de website is het volgende te verwachten: “Uiteraard veel corona, de eerste stappen in het zoom- en teams-tijdperk, de vernieuwde kerkelijke corona-vocabulaire en de anderhalve meter choreografie die ook in onze kerkzalen wordt toepast. Wie weet gebeurt hier wat aan de ministerie-vergadertafel normaliter niet gebeurt: collega’s die elkaar tot op de voetzolen roasten. Aan het eind heffen wij niettemin samen het glas en toasten we corona-proof op het nieuwe jaar.”

Plezier & diepgang

Hoe ronkend de aankondiging ook is, dominee Teuwissen tempert de verwachtingen enigszins. “De opnamen hebben inmiddels plaatsgevonden. Het is duidelijk een stuk last-minute werk door onder meer de kerstdrukte. We houden tekst op papier bij de hand, technisch hapert er het één en ander, maar we denken dat we veel mensen in en rond onze gemeente toch een groot plezier doen om op deze vrolijke wijze - met ook momenten van diepgang - het jaar af te sluiten.”

Reinier van Hoek tekent voor de muzikale omlijsting.

Om het af te maken, staat ook de volgende waarschuwing bij de aankondiging op de site te lezen: “Voor deze oudejaarsconference geldt: elke gelijkenis op bestaande personen berust op louter toeval of heeft bewust zo moeten zijn. Klachten worden niet in behandeling genomen; onaardige ingezonden stukjes in Antenne evenmin.”