Doetinchem maakt zelf 144 avondmaalsbekertjes

Deze zomer zijn 12 gemeenteleden van Vierplek De Wingerd van de Protestantse Gemeente Doetinchem aan het werk geweest om avondmaalsbekertjes te maken, 144 stuks in totaal. Een hoopvolle activiteit, na de lockdowns.

“Door corona kunnen we niet meer allemaal uit één beker drinken, misschien wel nooit meer”, zegt ds. Ina Veldhuizen van De Wingerd. “In de werkgroep vieringen hebben we nagedacht over een goede vervanging. We hebben een keer glazen gebruikt en een keer bekertjes van een andere vierplek genomen. Maar dat is geen definitieve oplossing. Van de kleine medicijnbekertjes van de apotheek worden we niet erg vrolijk. Op een gegeven moment opperde iemand om, als de maatregelen het weer toe zouden laten, zelf bekertjes te maken, als eerste activiteit van de gemeente na de lockdown. Dat idee werd gelijk omarmd.”

Symboliek

Omdat het avondmaalstel van keramiek is, was duidelijk dat de bekertjes ook van keramiek moesten zijn. Onder leiding van Mirjam van der Zouwen van De Keramiekschuur werd een workshop georganiseerd waar 12 mensen aan mee konden doen die elk 12 bekertjes voor hun rekening namen. Ina Veldhuizen: “Een mooie symboliek, 12 keer 12. Het staat voor de 12 stammen en de 12 discipelen van Jezus. En met 144 bekertjes hebben we genoeg over als er eens eentje stuk gaat.”

Het was best aanpoten die avond, vond Veldhuizen, “maar het zijn dan ook bekertjes geworden waar we echt trots op zijn. De bekertjes zelf waren er al, de gemeenteleden hebben er het logo van De Wingerd in twee kleuren op aangebracht, zodat er een duidelijk onderscheid is in de bekertjes voor wijn en de bekertjes voor druivensap.”

Meer dan gebruiksartikelen

Het maken van de bekertjes is ervaren als een hoopvolle start na de lockdown. Veldhuizen: “Door corona kon heel veel niet doorgaan. Het is mooi dat de eerste activiteit van gemeenteleden er een is waarin je de gemeenschap viert, met Christus en met elkaar. Daarnaast is het feit dat we nu voor alle gemeenteleden een bekertje hebben een kwestie van meebewegen met de tijd, en iets moois maken. De bekertjes passen verrassend goed bij de rest van het avondmaalstel dat bestaat uit een paar bekers, een kan en een bord. In de maaltijd van de Heer is Christus aanwezig in brood en wijn. De bekertjes staan symbool voor meer dan alleen gebruiksartikelen.”

Op 17 oktober worden ze voor het eerst in gebruik genomen. “We zullen ze dan met vreugde en trots ter hand nemen.”

Meer over doop en avondmaal in de Protestantse Kerk: