Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Diaconie biedt minima steuntje in de rug in vakantietijd: van dagje uit tot weekje weg

Een rugzak met speelgoed en ijsbonnen voor kinderen uit bijstandsgezinnen of een gratis weekje weg voor minima. Op diverse manieren bieden kerken mensen die met armoede kampen een lichtpuntje in vakantietijd.

Een op de dertien kinderen in ons land leeft in armoede, stelt Sire in een lopende campagne. Het gaat in totaal om ruim 251.000 kinderen die het risico lopen ‘sociaal buitengesloten’ te raken. Velen van hen hebben aan het begin van een nieuwe schoolseizoen weinig of niets bijzonders te vertellen als de juf of meester vraagt wat ze in de vakantie hebben gedaan of waar ze zijn geweest.

Gerecyclede rugtasjes

Kerken trekken zich de situaties van onder meer deze kinderen en hun ouders aan. Zo doet een toenemend aantal kerkelijke gemeenten mee met de actie Vakantietas van Kerk in Actie, de diaconale organisatie binnen de Protestantse Kerk in Nederland. Vorig jaar verspreidden ze in totaal ruim 7100 gevulde rugtasjes onder kinderen die met armoede te maken hebben, voor dit jaar staat de teller inmiddels op ruim 8300, vertelt Daniëlle Leder, medewerker Kerk in Actie. Het aantal deelnemende diaconieën steeg met 35 ten opzichte van vorig jaar tot 157.

De actie wordt dit jaar voor de derde keer gehouden. Diaconieën bestellen voor 1 euro per stuk bij Kerk in Actie gerecyclede rugtasjes, vullen die en zorgen ervoor dat ze bij kinderen in hun regio terechtkomen. De inhoud bestaat uit buitenspeelgoed zoals stoepkrijt of een waterpistool. “Vaak zitten er ook bonnen in voor bijvoorbeeld een ijsje of gratis toegang tot een pretpark”, vertelt Leder.

De tasjes worden uitgedeeld aan kinderen uit het netwerk van een diaconie, maar ook vaak verspreid via een lokale voedselbank, sociaal wijkteam of een daklozenopvang voor gezinnen. Zo kregen recent 250 kinderen in Haarlem een gevulde rugtas, 175 via de lokale speelgoedbank en de rest via de voedselbank.

Veel armoede

In diverse plaatsen, waaronder Amersfoort, Apeldoorn, Ede en Hendrik-Ido-Ambacht, organiseren diaconieën een actie ‘vakantiegeld delen’. Gemeenteleden maken van hun vakantiegeld een gift over die ten goede komt aan minima. In Apeldoorn werd de actie dit jaar voor de tiende keer gehouden en leverde een ‘recordbedrag’ van ruim 155.000 euro op, zegt diaken Wielink van een van de deelnemende kerken.

In Apeldoorn komt veel armoede voor, weet Wielink. “Er zijn dit jaar 809 aanvragen goedgekeurd. Zo bereiken we ruim 1800 mensen, niet alleen binnen maar ook buiten de kerken. Zij krijgen een geldbedrag waarvan ze in de zomervakantie bijvoorbeeld een dagje uit kunnen betalen.”

Vakantiepark

Honderd gezinnen die op bijstandsniveau leven, kunnen via het Vakantiebureau en RCN Vakantieparken gratis een weekje weg. De meeste worden via diaconieën aangemeld bij het Vakantiebureau, onderdeel van de Protestantse Stichting Diaconaal Vakantiewerk.

De actie loopt voor de zesde keer en de vakantiehuisjes worden gratis ter beschikking gesteld door RCN Vakantieparken. “Dit jaar werden er zo’n 150 gezinnen aangemeld,” zegt Jet Habermehl van het Vakantiebureau. “Bij de aanmelding motiveren diaconieën of andere onafhankelijke instanties waarom een gezin zo’n vakantieweek hard nodig heeft. Wij maken daaruit een keus. We kijken naar de noodzaak en bijvoorbeeld hoeveel jaar een gezin niet op vakantie is geweest.”

Het verblijf op het park is geheel gratis. Aanvullend zorgt een diaconie soms voor vervoer, zodat mensen geen reiskosten hebben, weet Habermehl. „Ook geven diaconieën gezinnen wel eens een zakcentje mee om bijvoorbeeld een uitstapje te maken of fietsen te huren.”

Op de camping

Soms bieden diaconieën minima zelf de mogelijkheid om kosteloos op vakantie te gaan. Zo heeft het Nijkerks Diaconaal Beraad (NDB), waarbij ruim tien kerken zijn betrokken, sinds 2019 een stacaravan op een camping in het Overijsselse Mariënberg. „We konden die dankzij een legaat aanschaffen”, zegt Elza van de Weerdhof die vanuit de christelijke gereformeerde kerk bij het NDB betrokken is.

Jaarlijks maken tientallen mensen gebruik van de mogelijkheid een week op de camping door te brengen. Zij worden niet alleen via diaconieën aangemeld maar ook via bijvoorbeeld gebiedsteams van de gemeente, schuldhulpmaatjes of praktijkondersteuners. Van de Weerdhof: "In Nijkerk komt best veel armoede voor, blijkt bijvoorbeeld uit contacten met de voedselbank. Vanaf mei is onze caravan een aantal maanden achtereen volgeboekt. Het is mooi dat kinderen uit onder meer bijstandsgezinnen daardoor ook iets te vertellen hebben als ze na de vakantie weer op school komen.”

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Reformatorisch Dagblad

Lees ook:

Over dit project

Diaconale vakantieweken zijn van onschatbare waarde. Jaarlijks genieten ruim 2700 mensen die niet meer gemakkelijk zelf op vakantie kunnen van een week vol warmte, aandacht en gezelligheid.