Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Deel je Cake: Heel Holland bakt appeltaart voor vluchtelingen en statushouders

Op 20 juni, Wereldvluchtelingendag, zijn de nieuwe inwoners van Zuidhorn en omstreken verrast met een heerlijke appeltaart. Deze taarten zijn gebakken en bezorgd door inwoners van Zuidhorn. Ook in Harderwijk, Delft en Haarlem was de actie een groot succes.

In Zuidhorn kwamen de gezamenlijke diaconieën van de Gast- en de Dorpskerk en de werkgroep Tafels van Hoop in samenwerking met Vluchtelingenwerk Westerkwartier in actie. Door de corona crisis was het niet mogelijk, op de gebruikelijke wijze, een gezamenlijke maaltijd te organiseren en daarom werd deze actie bedacht. De vluchtelingen en statushouders hebben het gedurende deze crisis niet gemakkelijk. Aan hun opleidingen, stages, werk en inburgering kwam plotseling een einde, terwijl ze zo graag willen meedoen in de Nederlandse samenleving.

Familietradities

Het leuke van de taartenactie was dat het allemaal appeltaarten waren, maar ook dat je kon zien dat ze allemaal volgens familietradities waren gebakken en er daarom verschillend uitzagen. Tevens was er veel aandacht besteed aan de verpakking van de taarten: fleurige dozen voorzien van een roos, een brief met een hartelijke groet en de naam van de taartenbakker. Op deze manier werd gestimuleerd dat er contacten ontstaan tussen de vluchtelingen en de overige inwoners.

De vluchtelingen en statushouders waren aangenaam verrast en vonden het fantastisch dat in deze tijden aan hen werd gedacht. De eerste appeltaartbakker heeft inmiddels een Syrische taart als dank terug gekregen. In Syrië is het gebruikelijk dat wanneer er een lekkernij wordt gebracht op een bord je dit bord terug krijgt met daarop weer iets lekkers. Heel anders dan dat Nederlanders dat gewend zijn, zij doen het bord vaak in de vaatwasser en brengen het keurig schoon weer terug.

Veel taartenbakkers

De werkgroep Kerk en Vluchteling Harderwijk organiseerde in samenwerking met stichting Present Harderwijk op WereldVluchtelingendag een taartenactie. De organisatie was echt blij verrast dat er in korte tijd ruim 180 taarten zijn gebakken door Harderwijkers voor bewoners van het asielzoekerscentrum (AZC). Zaterdag 20 juni hebben vrijwilligers de taarten via een drive-in in ontvangst genomen en uitgedeeld aan bijna alle 800 bewoners van het AZC. De reacties waren hartverwarmend en ontroerend; de bewoners waren erg dankbaar en begrepen dankzij een bijgeleverde kaart in meerdere talen dat dit een blijk van steun en meeleven is in deze moeilijke tijd van de coronacrisis waarin veel activiteiten stilliggen.

Blijvende contacten

Ook in Delft was Deel je cake een succes. Henny Melis: “We hebben 20 adressen bezocht. Eritreeërs, Syriërs en een Irakees. Soms was er een gesprekje aan de deur, soms ook een uitnodiging om binnen een praatje te komen maken. Er zijn ook blijvende contacten uit voortgekomen!”

Dat beeld van vervolgafspraken kan Willemien Ruygrok uit Haarlem bevestigen: Deel je cake is een groot succes. Bij meer dan 30 gezinnen van statushouders is vandaag zelfgebakken taart of cake gebracht. We krijgen enthousiaste appjes en telefoontjes zowel van statushouders als van de bakkers. Hier en daar is gezamenlijk koffie gedronken, er zijn vervolgafspraken gemaakt. Fijn om te geven en fijn om te ontvangen.”