Dankzij Jongerenprijs komen Utrechtse jongeren ‘op adem’

Pioniersplek Op Adem in Utrecht is een plek waar jongvolwassenen kunnen onthaasten: even weg van sociale druk, keuzestress en de prestatiemaatschappij. Twee jaar geleden wonnen ze een van de jongerenprijzen van fonds Kerk en Wereld. Pionier Jan Verduijn: “Dat bedrag hielp ons enorm bij de start van ons online programma. Hierdoor zijn al honderden jongeren op adem gekomen.”

Nieuwe levenskracht

Na de ziekte en het overlijden van zijn vrouw ging de Utrechtse dertiger Jan Verduijn (nu 40) door een zware periode. Hij ontdekte dat ademhalingsoefeningen en meditatie hem rust brachten in een tijd van rouw. Maar hij ervoer het als een enorm gemis om geen jonge lotgenoten te hebben. “Ik bedacht hoe mooi het zou zijn als jonge mensen een plek hebben waar ze hun zorgen met elkaar kunnen delen en nieuwe levenskracht vinden.”

Zo ontstond het idee voor Op Adem: een pioniersplek waar jongvolwassenen kunnen onthaasten. Met fysieke cursussen, gezamenlijke gezonde maaltijden en online trainingen. Jan: “Veel jonge mensen beseffen dat ze meer rust zouden moeten inbouwen. Maar terugschakelen is moeilijk. Door ademhalingsoefeningen en meditatie – een luisterende gebedsvorm – help ik hen onthaasten en Gods stem verstaan.”

Ruimte voor levensvragen

Utrechtse jongvolwassenen weten Op Adem inmiddels te vinden: verschillende groepen volgen cursussen, er is een WhatsApp-community, en meer dan 200 jongeren volgen online trainingen. “Als jonge mensen tot rust komen, komt er ruimte voor de grote levensvragen”, merkt Jan. “Bij ons kunnen ze delen waar ze op vastlopen. Dat geeft vaak een gevoel van herkenning en diepe verbondenheid.”

Jongerenprijs

Met ingang van 1 januari 2022 is Op Adem officieel een pioniersplek, verbonden aan de Protestantse Gemeente Utrecht, met betrokken steun van de Nieuwe Kerk in Utrecht. Twee jaar geleden won Op Adem een van de jongerenprijzen van fonds Kerk en Wereld. “Dat bedrag hielp ons enorm bij de start van ons online programma. Hierdoor zijn al honderden jongeren op adem gekomen.”

Fonds Kerk en Wereld wil mensen in de Nederlandse samenleving met elkaar verbinden, ongeacht geloof, kleur of achtergrond. Heb jij – vanuit christelijke inspiratie – een idee dat de wereld voor jongeren van 12-35 jaar mooier maakt? Ding mee naar de Jongerenprijs 2023! Elf initiatieven maken kans op een van de geldbedragen. Je kunt je project indienen tot 31 januari 2023. Alle deelnemers mogen deelnemen aan het Wereldverbeteraarsdiner op 19 april. Daar wordt ook bekendgemaakt wie de winnaars zijn van de Jongerenprijs 2023.

Meer informatie en meedoen:
jongerenprijs.nl

Lees ook: