Afsluiting kerkasiel: familie Tamrazyan kan in Nederland blijven

De Protestantse Kerk Den Haag beëindigt woensdag de doorlopende kerkdienst die sinds 26 oktober is gehouden in de Bethelkapel. Het politieke akkoord dat dinsdag werd gesloten biedt de Armeense familie Tamrazyan veilig toekomstperspectief in Nederland.

Doel van het kerkasiel was om de uitgeprocedeerde familie veiligheid te bieden en tot een oplossing te komen voor gezinnen in vergelijkbare situaties. Nu ruim 600 gewortelde kinderen en hun ouders in Nederland kunnen blijven, is het beoogde resultaat bereikt.

Voorzitter Algemene Kerkenraad Protestantse Kerk Den Haag, Theo Hettema: “We zijn ontzettend dankbaar met een veilige toekomst voor honderden vluchtelingengezinnen in Nederland. Maandenlang hebben wij de hoop hooggehouden en nu krijgt die hoop concreet gestalte. We zijn diep onder de indruk van alle voorgangers, vrijwilligers en anderen die aan dit kerkasiel hebben meegewerkt.”

De Protestantse Kerk Den Haag en Protestantse Kerk in Nederland zijn verheugd dat voor zo veel gezinnen de casus opnieuw beoordeeld wordt en hopelijk snel een einde komt een lange periode van onzekerheid.

Tegelijkertijd betreurt de Protestantse Kerk dat het politieke akkoord grote gevolgen heeft voor het toekomstige vluchtelingenbeleid. De Protestantse Kerk zal altijd blijven strijden voor een humane opvang van vluchtelingen.

Ds. René de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland: “De bijbelse oproep om God lief te hebben boven alles en de naaste als jezelf blijft voor de Protestantse Kerk de richtlijn in haar standpunt voor een humane oplossing voor het vluchtelingenvraagstuk.”

De doorlopende dienst wordt woensdag in kleine kring afgesloten. Aansluitend vindt een persconferentie plaats waarbij René de Reuver, Theo Hettema en Hayarpi Tamrazyan, de oudste dochter van het gezin Tamrazyan, de media te woord zullen staan.

Op een later moment wordt de goede afloop van het kerkasiel gevierd met een besloten kerkdienst en een feest voor iedereen die hier aan heeft bijgedragen de afgelopen maanden.

Foto: Peter Wassing