Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud

Ds. Mirjam Buitenwerf: “Kerk en school hebben elkaar harder nodig dan ooit”

Mirjam Buitenwerf predikant van de Kruiskerk in Amstelveen, is regelmatig op de Roelof Venema School in Amstelveen te vinden. “In groep 7 vertel ik het verhaal van Hemelvaart en Pinksteren. De leerkrachten zijn hier blij mee, want zij vinden het lastig om deze christelijke feesten uit te leggen in de klas.” Zowel de schooldirecteur als de predikant willen graag dat kinderen door deze samenwerking een open houding ontwikkelen naar de kerk en het christelijk geloof.

Zoektocht naar relevantie en identiteit 

De relatie tussen de kerk en de school is belangrijker dan ooit. Kerken zoeken naar wegen om relevant te zijn voor de samenleving. Scholen zoeken op hun beurt naar wegen om hun identiteit gestalte te geven en bij te dragen aan de brede identiteitsvorming van leerlingen. Juist in deze zoektochten vinden scholen en kerken elkaar.

Onbevangen contact tussen school en kerk

Uit recent onderzoek van Verus, de vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs, blijkt dat schoolleiders positief spreken over het contact met de lokale kerk. Het lijkt er op dat, na wederzijdse aarzeling richting elkaar rond de millenniumwisseling, het zowel scholen als kerken weer lukt elkaar onbevangen tegemoet te treden en op een positieve manier gebruik te maken van elkaars expertise. Door samen te werken met kerken kunnen scholen de brede identiteit van de school versterken en vindplaatsen van geloof, hoop en liefde voor de leerlingen ontsluiten. Kerken kunnen op hun beurt doen waartoe zij geroepen zijn: geloof, hoop en liefde delen in hun omgeving.

Sinds 2017 staat de samenwerking tussen kerk en school hoog op de agenda van de Protestantse Kerk in Nederland. In de praktijk blijkt namelijk dat scholen en kerken vaak best gezamenlijk willen optrekken, maar dat dit niet altijd vanzelf gaat. Sommige kerken lukt het heel goed om samen met de school passende initiatieven te ontwikkelen. Andere kerken en scholen zijn daarin veel meer zoekend en krijgen daar graag hulp bij. Veel kerken en scholen zijn daarnaast niet op de hoogte van andere initiatieven in het land, waardoor zij op lokaal niveau onnodig vaak het wiel zelf aan het uitvinden zijn.