Kliederkerk: “Het mag geen knutselevenementje worden, dan schieten we ons doel voorbij”

“Ik kwam een flyer tegen van Kliederkerk Naaldwijk, en vroeg m’n kinderen: ‘zullen we gaan?’ Ze stonden direct te juichen. We hadden geen idee wat het was, maar we vonden het geweldig: het laagdrempelige, het als gezin bezig zijn, de ontmoetingen."

"Direct dacht ik: ‘dit moeten we ook in De Lier doen.’” Anita Bakker-Knoll, coördinator Kliederkerk De Lier, zet zich met hart en ziel in voor Kliederkerk. Samen met drie anderen organiseerde zij al zes keer Kliederkerk. Zij slaan hiermee een brug tussen jong en oud, en bereiken gezinnen die niet (vaak) naar de reguliere kerkdiensten komen.

[Tekst gaat verder onder video]

Uitzending 'Met hart en ziel' - 8 mei 2018

Wat is Kliederkerk?

Kliederkerk is een missionaire vorm van kerk-zijn waarin jong en oud samen op een creatieve manier de betekenis van Bijbelverhalen ontdekt. Een doorsnee Kliederkerk duurt ongeveer twee uur en bestaat uit drie onderdelen: samen ontdekken, samen vieren en samen eten. Het is een aanvulling op de reguliere kerkdiensten. Anita: “Op veel kerkplekken word je als gezin uit elkaar gehaald, maar kliederkerk brengt het gezin juist samen.”

Beren op de weg

Anita bleef diverse keren de Kliederkerk in Naaldwijk bezoeken met in haar achterhoofd haar droom voor een Kliederkerk in De Lier. Ze kwam nog drie Lierenaars tegen met dezelfde droom. “We zaten met z’n vieren naast elkaar en we zeiden: ‘zit hier soms team Kliederkerk De Lier?’ En ja, dat zijn we geworden.”

Het team koos ervoor om te beginnen met een pilot van drie Kliederkerken in De Lier. Anita: “We zagen echt wel leeuwen en beren. Slaat het aan? Redden wij het met z’n vieren? Hoe doen we het financieel? Vinden we een gebouw en genoeg vrijwilligers? We hebben echt leren vertrouwen en bidden op uitkomsten. En die kwamen ook.”

Kliederkerk De Lier was in eerste instantie niet verbonden aan een kerkelijke gemeente. Na drie succesvolle Kliederkerken besloten zij echter om door te gaan. Nu zijn zij verbonden aan de Raad van Kerken in De Lier, waarin vier gemeenten met diverse achtergronden zitten. Deze gemeenten ondersteunen Kliederkerk inhoudelijk: biddend en financieel.

“We waren afgedraaid, maar het was zo leuk”

Anita vertelt over de eerste keer Kliederkerk: “De eerste keer was heel spannend. We wisten niet wat we konden verwachten, maar we hoopten op 50 deelnemers. Het werden uiteindelijk 150 bezoekers,waarvan 75 kinderen. Prachtig, maar ook heel heftig. We waren afgedraaid, maar het was zo leuk en mensen reageerden zo enthousiast.” De zesde editie is inmiddels voorbij. Hoe zij steeds weer aan nieuwe ideeën komen? “We hebben een heel creatief team, maar daarnaast is er een facebookpagina waar mensen vanuit heel Nederland ruimhartig hun ideeën delen. De Bijbel is dik genoeg om veel materiaal uit te putten. Dat zit wel goed voor de komende jaren.”

“Je achtergrond maakt niet uit, je bent welkom zoals je bent”

De Lier wil met Kliederkerk gezinnen bereiken die niet (vaak) naar de reguliere kerkdiensten komen. Maar niet met als doel om hen weer in de reguliere diensten te krijgen. Anita: “Wij als christenen mogen vertellen over God, laten zien dat we van Hem houden en dat delen met al die kinderen.”

Het team van Kliederkerk vindt het mooi dat zij ook vaak ‘drie generatie-gezinnen’ zien. Opa en oma, met een kind en een paar kleinkinderen. Of soms alleen grootouders met kleinkinderen. Anita: “Van de week zei een oma het nog: ‘Ik ben zo blij dat m’n zoon wel met mij en z’n kinderen naar Kliederkerk wil, dan heb ik dat tenminste met hen kunnen delen.’”

Anita is blij dat Kliederkerk zo verbindend mag werken. “Je achtergrond maakt niet uit, je kerkelijke gemeente niet, je leeftijd niet. Je bent welkom zoals je bent. Ik ben heel blij dat ik daar een bijdrage aan mag leveren. De Lier heeft dat nodig: verbinding over grenzen heen. Ik kan hiermee een bijdrage leveren aan het bouwen van Gods Koninkrijk en het heel dichtbij zichtbaar maken.”

Er hangen gedurende de Kliederkerk posters op met de bijbelse achtergrond van het thema, en de activiteit. Tijdens het ‘kliederen’ gaan vrijwilligers met ouders en kinderen in gesprek hierover. Anita is er zeker van dat God te vinden is in het creatief bezig zijn: “We vinden het belangrijk dat ouders weten wat er achter al dat geknutsel zit. Het mag niet enkel een knutselevenementje worden, dan schieten we ons doel voorbij.”

Scholen helpen mee

Kliederkerk De Lier werkt nauw samen met alle vijf de basisscholen. De scholen helpen mee aan de PR rond Kliederkerk, zoals het verspreiden van posters en het versturen van nieuwsbrieven. Ook stellen zij hun school ter beschikking als locatie voor Kliederkerk. Anita vertelt over de samenwerking: “Goede samenwerking is naar mijn idee elkaar goed informeren, elkaar meenemen en vrijmoedig durven vragen. Die samenwerking vinden wij heel belangrijk vanwege onze gezamenlijke doelgroep. Het draagt bij aan de maatschappelijke functie van een school en Kliederkerk heeft een geweldige laagdrempelige locatie, ingericht op kinderen.”

Meer weten over Kliederkerk? Kijk op de website van Kliederkerk.