Dorpskerken­beweging

Kerk in, van en voor het dorp

De dorpskerkenbeweging biedt een platform waar kerken ervaringen kunnen delen, elkaar helpen en inspireren.

Bijna elk dorpsaanzicht in ons land wordt gekenmerkt door een kerktoren. Dat tekent de rol die de kerk vanouds in het dorp heeft: middelpunt van de samenleving. Ook vandaag de dag. Dorpskerken vervullen, onder meer door hun diaconale activiteiten, een maatschappelijke functie. Ze maken deel uit van de dorpscultuur. Om dorpskerken te versterken in hun belangrijke is er het volgende aanbod:

Online proeverij 'Sporen van God in het dorp'

Ga als dorpskerk op zoek naar sporen van God in het dorp. Zodat de kerk niet alleen in het dorp staat, maar ook van het gehele dorp is. In deze online proeverij vertellen de dorpskerkenambassadeurs hoe je die sporen kunt ontdekken. Bedoeld voor predikanten, pastoraal werkers, kerkenraadsleden en voortrekkers in spé.

Aanmelden proeverij 'Sporen van God in het dorp'

Voortrekkerstraining 'Kerk & Dorp'

In deze training ga je aan de slag om jouw dorpskerk meer te verbinden met het dorp. Je leert hoe je jouw rol als voortrekker in het proces van kerk & dorp vorm kunt geven. Het is mooi als je er twee mensen vanuit jouw kerk aansluiten, zodat jullie dit proces samen aan kunnen gaan.

Aanmelden voortrekkerstraining 'Kerk en Dorp'

Over de dorpskerkenbeweging

In tijden van organisatievragen en samenwerking met kerken in de buurt wil de dorpskerkenbeweging een platform bieden waar kerken ervaringen kunnen delen, elkaar helpen en inspireren.

Kerk in, van en voor het dorp zijn is namelijk niet altijd vanzelfsprekend meer. Teruglopende ledenaantallen en financiële middelen en soms het moeten sluiten van de kerkdeuren kunnen de zichtbare aanwezigheid in het dorp onder spanning zetten. Om de kracht van de dorpskerken te behouden, is de dorpskerkenbeweging in het leven geroepen.

Op de hoogte blijven van de dorpskerkenbeweging?

Word lid van de Facebookgroep