Zaanse Passion met Syrisch tintje

Drie jaar geleden werden 1500 vluchtelingen opgevangen in een groot tentenkamp in het Veldpark in Zaandam. Op 24 maart is deze plek de locatie voor de Zaanse Passion. Syrische statushouders hebben een bijzondere inbreng en spelen een aantal van de hoofdrollen.

Er wordt al maanden stevig gerepeteerd voor de grote avond. De Zaanse Henny, Annie en Lotte, om zomaar wat deelnemers te noemen, zingen en repeteren zij aan zij met de Syrische George, Jareer en Nabil. Op deze manier wordt er verbinding gelegd tussen mensen van alle werelddelen, geloven en achtergronden. "Muziek en het verbindende karakter van Jezus' optreden 2000 jaar geleden vormen de kern van ons project", aldus ds. Mirjam Sloots, predikant van de Protestantse Kerk De Ontmoeting in Zaandijk.

Om 20.00 uur wordt de avond geopend met het Syrische lied ‘Thuisland’, gezongen door de Syrisch christelijke zanger Tony Sbat uit Aleppo. Het lied roept de sfeer op van het geboorteland van Jezus. Sbat speelt een hoofdrol in de Passion als leerling van Jezus. Regisseur Ferdinand Borger, theoloog en programmamaker bij de IKON/NCRV, laat het verhaal door zo’n 40 talentvolle Zaankanters verrassend verbeelden.

De organisatie is in handen van de protestantse kerken in Koog-Zaandijk, Zaandam en Wormerveer en het Apostolisch Genootschap vanuit Stichting Samenbindende Projecten Zaanstreek", vertelt ds. Mirjam Sloots. Ze vindt het bijzonder dat Syrische vluchtelingen een eigen inbreng hebben in het eigentijdse verhaal. “Na de aanslag op Charlie Hebdo in 2015, wilden we graag een positief tegengeluid laten horen. Het idee ontstond om samen de musical Santiago uit te voeren. Toen we begonnen met de repetities, werden vluchtelingen opgevangen in het Veldpark. Daardoor leerden we Syrische muzikanten kennen die Oosterse muziek inbrachten. Een verrijking!"

Verlicht kruis als symbool

Voorafgaand aan de uitvoering van de Passion dragen welzijnsorganisaties een wit verlicht kruis in een symbolische tocht door de wijk. Motto van de tocht is 'Draag en verlicht elkaars leed en lasten in de Zaanstreek'. Sociale wijkteams, brandweer, mantelzorgers, kunstenaars, een divers gezelschap loopt dan door de straten. In de muzikale uitvoering zal ook een Syrisch lied en gebed te horen zijn. "Syrische muziek komt als een rode draad terug in de voorstelling. In het script van de Passion benadrukken we de verbindende rol van Jezus. Mooi verwoord in het lied: ‘Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen", vertelt ds. Sloots.

Projectvorm verbindt

Zo´n grote voorstelling voorbereiden kost veel tijd en energie."We zochten naar een projectvorm die mensen met elkaar verbindt", aldus ds. Sloots. "Samen zetten we op deze manier in tien weken iets moois neer. Daarbij willen we naar buiten gericht zijn." De Stichting Samenbindende Projecten Zaanstreek werkt hierin verbindend. “Als kerk willen we graag open en gastvrij zijn, en op deze manier kunnen we dat vormgeven. Mensen doen zaterdagen lang mee aan projecten. Er ontstaat een nieuwe ‘familie’, een nieuwe vorm van kerkzijn. Whatsapp-groepen blijven bestaan, mensen verbinden zich aan elkaar. Samen eten, zingen en spelen is eigenlijk een andere vorm van dialoog - heel leuk.”